Raadslid Liesje Carlier stelt vragen aan het college over kinderarmoede.

“Als je een briefje mee naar huis krijgt voor een uitstapje met de klas en je verstopt het, zodat je moeder niet hoeft te zien dat er geld nodig is en je vriendje vraagt aan je moeder waarom je niet meegaat...”
Uit ‘het grote voor schut boek’, Stichting de Vonk

Geacht College,

In Nederland groeien bijna 400.000 kinderen op in armoede. Ook in Tilburg heeft 1 op de 10 gezinnen moeite om rond te komen. Bij eenoudergezinnen ligt dat cijfer zelfs hoger. In Tilburg zijn we momenteel hard bezig om het bestaande armoedebeleid om te zetten in nieuw beleid dat toewerkt naar perpectief op bestaanszekerheid.

Recent is landelijk de Alliantie Kinderarmoede ontstaan. Daarin bundelen ruim 150 stichtingen, bedrijven en gemeenten de kracht om kinderarmoede te bestrijden. Ze kijken wat kinderen in armoede nodig hebben en hoe we dat samen structureel gaan oplossen.

GroenLinks vindt het belangrijk dat kinderen optimale kansen hebben om gezond en veilig op te groeien en hun talenten te ontwikkelen. Wanneer armoede de kansen van kinderen belemmert, moeten we oog hebben voor wat zij nodig hebben om mee te blijven doen. Het is voor ons logisch dat kinderen betrokken worden bij het ontstaan van nieuw beleid. Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de Alliantie Kinderarmoede? Is het college bereid om daar als Gemeente Tilburg bij aan te laten sluiten om de bestrijding van kinderarmoede extra kracht bij te zetten? Welke kansen kan het ons brengen?
2. Welke ambities heeft Tilburg als het om kinderarmoede gaat?
3. Hebben we op dit moment voldoende oog voor hoe kinderen armoede beleven? Wat doet het met hen? Wat hebben zij en hun gezin nodig?
a. Zijn daar gegevens over bekend? Zoja, welke?
b. Hoe pakken we kinderarmoede momenteel aan in Tilburg? Wat gaat goed? Wat willen we in de toekomst beter doen?
4. Op welke manier betrekken we kinderen bij de totstandkoming van het nieuwe bestaanszekerheidbeleid? Is daarbij voldoende oog voor alle leeftijdscategorieën? Zo nee, welke acties gaan we ondernemen om dat alsnog te doen?

Namens de GroenLinks fractie,

Liesje Carlier