Op maandag 25 mei was er voor het eerst sinds de coronacrisis een volledig digitale raadsvergadering, waarbij de raad onder andere met het college in debat ging over de coronacrisis en de nu genomen en toekomstige maatregelen in de anderhalve meter samenleving.

Onze stad is hard geraakt door de coronacrisis. We willen (beginnen met) onze waardering uitspreken voor alle mensen die overuren in de zorg hebben gedraaid, voor eenieder die zich op andere manieren belangeloos inzet en voor alle creatieve initiatieven die tijdens deze crisis zijn ontstaan. Ook de gemeentelijke organisatie heeft tijdens deze crisis bepaald niet stil gezeten. Talloze maatregelen zijn snel genomen en de uitvoering van landelijke steunmaatregelen is snel op gang gebracht. In de beantwoording van onze eerder gestelde vragen lezen we dat de schuldhulpverlening actief bij onze inwoners onder de aandacht wordt gebracht, en dat er snel actie ondernomen wordt als er signalen zijn over betalingsachterstanden. Goed, dat dit gebeurt.
We steunen alle maatregelen die tot nu toe genomen zijn. Dit geldt ook voor de snelheidsverlaging in de binnenstad en andere verkeersmaatregelen die genomen zijn. Ze zijn nodig zodat onze inwoners zich in deze gezondheidscrisis veilig kunnen verplaatsen, zodat kinderen veilig naar school kunnen lopen en fietsen.

Het is duidelijk is dat er tijdens deze crisis talloze mooie, nieuwe initiatieven en samenwerkingen ontstaan zijn tussen de gemeente en onze inwoners en organisaties in de stad.  Bureaucratie en schotten staan in tijden van nood nog minder in de weg, horen we terug. GroenLinks wil  het college daarom vragen om te verkennen welke  positieve initiatieven en goede samenwerkingen die tijdens deze crisis zijn ontstaan behouden kunnen blijven voor de toekomst?  Bijvoorbeeld de werkgroepen voor kwetsbare kinderen, hier horen we veel positieve geluiden over.

Alle mooi  initiatieven kunnen helaas niet voorkomen dat werkloosheid en bijstandsaanvragen stijgen. Is er voldoende capaciteit om al deze aanvragen, maar ook het beroep op de landelijke ondersteuningsmaatregelen, op juiste wijze af te handelen? Lukt het  hierbij de menselijke maat centraal te blijven stellen?

Soms hebben mensen  zorg- en hulpvragen bewust uitgesteld. (Bv. omdat de hulpverlening tijdelijk niet of minder beschikbaar was, omdat ze niet zo digitaal vaardig zijn, of uit angst voor besmetting.) Omdat een snelle aanpak erger helpt voorkomen vragen we het gemeentebestuur welke mogelijkheden zij ziet om ook deze mensen te bereiken.

Ook de culturele sector in onze stad wordt hard geraakt. Gelukkig kunnen kunstenaars ook gebruik maken van de Tozomaatregelen. We horen wel dat sommigen  snel een voorschot krijgen, andere moeten lang wachten omdat eerst aanvullende informatie nodig is. We vragen het college de voorschotten zsm te verstrekken, want elke dag met nul inkomsten is er één teveel.  GroenLinks is verder blij dat we meedoen aan het provinciale steunpakket voor cultuur van 8 miljoen met € 750.000,- . Wel zijn we benieuw of er al aangegeven kan worden waar de steun terecht gaat komen.

Tot slot vragen we het college ook nadrukkelijk verduurzamings en vergroeningsplannen nu niet op een lager pitje te zetten. De opgave voor het klimaat blijft onverminderd groot, en deze crisis biedt juist kansen om hier op door te pakken.

Tot slot begrijpen wij goed dat er in de eerste fase van de crisis  snel gehandeld moest worden. Noodmaatregelen moet u uiteraard  slagvaardig kunnen blijven nemen. Wat GroenLinks betreft breekt er nu een nieuwe fase aan, met meer smaken en lokale keuzemogelijkheden waar wij als raad vanaf nu bij betrokken moeten worden.