Op maandag 15 april sprak de Tilburgse raad over het investeren in een innovatieve broedplaats in de Spoorzone: Mindlabs. Lees hieronder de inbreng van raadslid Ron Cremers.

GroenLinks steunt de gemeentelijke investering van 27,3 miljoen euro voor Mindlabs. MindLabs opereert op het snijvlak van interactieve technologie en menselijk gedrag. Onder meer robotica, taaltechnologie, virtual reality en serious gaming worden ingezet voor onderzoek en ontwikkeling voor nieuwe producten of diensten.

Mindlabs speelt in op de behoefte van innovatie op het snijvlak van Mens en Machine. Als gemeente willen wij verantwoording nemen om een maatschappelijke ontwikkeling te ondersteunen in de beginfase. De risico’s zijn er ook, we gaan als gemeente dan zelf grootschalig commercieel vastgoed verhuren. Daarbij komt de bouw zelf nog; op tijd en binnen aanvaardbare kosten afleveren.

Wij hebben er vertrouwen in dat dit project gaat werken. Het bestaat al en is tastbaar en bewezen aanwezig. Reeds gerealiseerde en lopende projecten geven vertrouwen in de toekomst. Gemeente Tilburg vertrouwt erop dat de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven een waardevolle impuls oplever voor de stedelijke economie. Samen met Tilburg Unversity, Fontys, Onderwijsgroep Tilburg, de Persgroep en uitgeverij Zwijsen maken we Tilburg nog een stukje innovatiever.