Tilburg wordt een duurzame stad. We maken de omslag naar een samenleving waar we geen CO2 meer produceren. Daar helpen alle kleine beetjes bij. Eén van de kleine beetjes is mogelijk het vervangen van onze verkeersborden die nu gemaakt zijn van aluminium door borden van bamboe.

Bas van Weegberg stelt namens de fractie van GroenLinks Tilburg vragen aan het college.

Gemeenten als Bloemendaal en Voorschoten zijn hier al mee aan de slag. Het grote voordeel van bamboeborden? Ze nemen CO2 op tijdens het productieproces. In tegenstelling tot het produceren van aluminium, daar komt juist veel CO2 bij vrij. Daarom is het volgens GroenLinks een goed idee om de huidige verkeersborden in Tilburg te verwisselen voor de bamboevariant.

Niet alle borden in de gemeente hoeven in één keer verwisseld te worden. Als we vanwege verkeerstechnische redenen een borden vervangen, dan is dat het logische moment om er een bamboebord van te maken. Die borden zijn wel iets duurder, maar gaan ook twee keer zo lang mee als een aluminiumbord. Wij zien dit als een kans om Tilburg weer een stukje duurzamer te maken.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

1.    Kan het college een vergelijking maken tussen de kosten en levensduur van borden van aluminium en bamboe?
2.    Is het college bereid om in het vervolg te kiezen voor verkeersborden van bamboe?
3.    Zo ja, wanneer verwacht het college dat alle borden vervangen zullen zijn?

Namens de fractie van GroenLinks,

Bas van Weegberg