Fractievoorzitter Evelien Kostermans stelt vragen aan het college over het gebruik van glyfosaat.

Geacht College,

Onlangs lazen we in het BD dat de gemeente Den Bosch het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat wil aanpakken, door een verbod op te nemen in nieuwe erfpachtcontracten. Er zijn niet alleen aanwijzingen dat dit middel mogelijk kankerverwekkend is (WHO), maar ook een sterke negatieve invloed heeft op het bodemleven en bijdraagt aan de insectensterfte. Dat de insectensterfte de afgelopen jaren dramatisch is, ook in Nederland, is onlangs aangetoond met langlopend onderzoek in opdracht van Natuurmonumenten, onder andere in natuurgebied de Kaaistoep. In een rapport over insectensterfte van het ministerie van LNV valt te lezen dat de massale insectensterfte onder andere te wijten is aan het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Er geldt in Nederland al een verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de openbare ruimte. Helaas valt de landbouw hier vooralsnog buiten.

Ondanks de verontrustende gevolgen hebben Europese lidstaten eind 2017 besloten de vergunning voor glyfosaat met 5 jaar te verlengen. Ook Nederland stemde voor.

We hebben inmiddels vernomen dat in Tilburg gelukkig al langer gewerkt wordt met strenge eisen aan erfpacht, waarbij onder andere geen bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden en bloemrijke akkerranden dienen te worden aangelegd. Dit juichen we als GroenLinks toe. We zijn benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Daarnaast hebben we zorgen over het gebruik van glyfosaat op particuliere landbouwgronden in het Tilburgse buitengebied. Daarom stellen we de volgende vragen.

1. Hoe wordt toegezien dat de voorwaarden m.b.t. bestrijdingsmiddelen en natuurversterking worden nageleefd op landbouwgronden in erfpacht? Om hoeveel pachtgronden gaat het en hoe zijn de ervaringen tot nu toe?

2. Ziet het college mogelijkheden om, vooruitlopend op een Europees verbod, het gebruik van dit middel op particuliere landbouwgronden te verminderen of ontmoedigen, dan wel het gebruik van andere milieuvriendelijke vormen van gewasbescherming te bevorderen? Kan het college het antwoord op deze vraag toelichten?

Namens de GroenLinks-fractie,

Evelien Kostermans