Carnaval in Kruikenstad was ook in 2019 weer een groots feest. Van Kruikenstad in Koor tot D’n Opstoet: onze stad heeft zich van zijn prachtige groen-oranje kant laten zien. GroenLinks ziet een aantal kansen om ons carnaval te verbeteren door het meer duurzaam en inclusief te maken.

Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen aan het college.

Zo hebben we samen een grote berg plastic gemaakt met alle bekers. Dat kan anders: wellicht via een Green Deal Carnaval. Ook heeft onze fractie gehoord dat gasten van buiten Brabant niet tevreden zijn over de bereikbaarheid van onze stad in de nachtelijke uren. Misschien is het mogelijk om de bereikbaarheid van Tilburg bij grote evenementen als carnaval mee te nemen in het gesprek over het nachtnet.

Daarnaast kunnen we een voorbeeld nemen aan Oeteldonk en Kielegat als het gaat om de toegankelijkheid voor rolstoelers tijdens carnaval. Sinds een aantal jaar heeft men in Oeteldonk tijdens de optocht een tribune voor mensen in een rolstoel. In Kielegat werd door een vriendengroep op ludieke wijze een invalidentoilet geplaatst, zodat het carnaval daar, op dat punt, ook toegankelijker werd. Dat lijken ons ook interessant ideeën voor Tilburg.

Tot slot: om de carnavalsperiode groots af te trappen, ziet GroenLinks kansen om van 11/11 een echte gebeurtenis voor de hele stad te maken. Waar dit voorheen nog in de Schouwburg werd georganiseerd, vindt 11/11 de laatste jaren al steeds meer buiten plaats. Echter denkt de GroenLinks-fractie dat we het carnavalsseizoen in Kruikenstad nog grootser en gezelliger kunnen aftrappen. Kortom: carnaval in Kruikenstad kan nóg toffer.

GroenLinks is benieuwd hoe het college dit ziet en stelt daarom de volgende vragen:

1. Is het college bereid om zich in te spannen voor een duurzaam en inclusief carnaval?

a. Welke stappen heeft het college hier afgelopen jaar / jaren al toe genomen?
2. Wil het college een Green Deal Carnaval opzetten om de berg aan plastic te verminderen?

a. Zo nee, hoe wil het college de hoeveelheid plastic dan verminderen?
3. Is het college bereid om de nachtelijke bereikbaarheid van Tilburg tijdens grote evenementen als carnaval expliciet mee te nemen in de discussie binnen BrabantStad over het nachtnet?
4. Welke mogelijkheden ziet het college voor een rolstoeltribune tijdens D’n Opstoet?
a. Is het college bereid zich in te spannen voor de realisatie van zo’n tribune?
5. Hoe beoordeelt het college de toegankelijkheid van toiletvoorzieningen tijdens carnaval voor minder validen?
a. Ziet het college mogelijkheden meer toiletvoorzieningen voor minder validen te realiseren tijdens carnaval?
6. Hoe kijkt het college naar het idee om 11/11 grootser te vieren?
a. Op welke manier wil het college dit idee stimuleren en faciliteren?

Namens de fractie van GroenLinks,

Dwayne Heuvelmans