Afgelopen maandag 6 juli was de afsluitende Raadsvergadering voordat het zomerreces ingaat. Daarnaast zijn er ook twee jaren verstreken met de huidige raad en coalitie en werd het tijd om terug te kijken naar de afgelopen twee bestuursjaren en vooruit te blikken op de komende twee jaar. Hierbij werd ook aandacht besteed aan de effecten van Tilburg onder corona. Onze fractievoorzitter Evelien Kostermans sprak hier namens GroenLinks en kondigde ook de moties aan die namens GroenLinks ingediend zijn.

- Klik op de links in het artikel om naar de moties te gaan -

Vandaag kijken we terug op de afgelopen 2 jaar. En we zijn trots op de grote transformaties die nog niet af zijn, maar overtuigend in gang zijn gezet. We kozen ervoor te investeren. In mensen, in een prettige openbare ruimte, en in een duurzame en groene stad.  Het is een bijzondere prestatie hoe inwoners die het nodig hebben op vernieuwende en effectievere wijzen geholpen worden. Tilburg vervult daarin een voorbeeldfunctie voor andere gemeenten. We zijn het daarom volmondig eens dat deze koers wordt vastgehouden, en complimenteren het college met de eerste resultaten.

Maar het parcours dat we moeten afleggen, kent ook hindernissen. Het rijk komt nog niet over de brug met voldoende middelen voor ons sociaal beleid, en de coronacrisis werpt uitdagingen op die een effect hebben op de gezondheid en het geluk van onze inwoners.

Dat is moeilijk, maar leidt ook tot creativiteit en slimme oplossingen. Er zijn mooie nieuwe samenwerkingen ontstaan, door en met onze inwoners en partners in de stad. Goed dat het college bekijkt,  welke van deze initiatieven we voor de langere termijn kunnen behouden.

Slimme oplossingen zien we ook terug in de hefbomen. Hiermee hebben we sneller oog voor de behoefte van onze inwoners, met minder bureaucratie. Goed dat we ook de komende jaren innovatief blijven kijken wat er beter kan… Wat GroenLinks betreft gaan we echt voor preventie in de sociale basis, de hefboom der hefbomen. We zien kansen om daar extra op in te zetten en komen daarom vandaag alvast met twee voorstellen hiervoor.

De eerste is een voorstel om uit te werken hoe we kunnen voorkomen dat kinderen met normale opvoed- en opgroeiproblemen in de jeugdzorg belanden. Want voorkomen is beter dan genezen, en de vraag naar jeugdzorg blijft stijgen. Dit is een landelijk probleem.

Ook komen we met een voorstel om juist nu  te investeren in de gezondheid van onze inwoners. Want tijdens de coronacrisis komt die voor sommigen extra onder druk  te staan. Laten we kijken waar we plannen naar voren kunnen halen die de gezondheid van onze inwoners een boost geven.

Voorzitter, de coronacrisis waar we middenin zitten, stelt ons voor uitdagingen waarvan de volle omvang nog niet kunnen overzien. Goed daarom dat het college de effecten blijft monitoren en ons als raad op de hoogte houdt, en (indien nodig met voorstellen komt)om in te kunnen spelen op wat de stad nodig heeft. We zijn alvast blij met de krachtige maatregelen die worden genomen om onze culturele sector overeind te houden, want deze sector heeft het zwaar en dat gaat ons aan het hart.

Maar deze tijd biedt gelukkig ook kansen. Wat GroenLinks betref gaan we duurzaam doorpakken. Ook hiervoor doen we een aantal voorstellen.

Ten eerste kunnen we leren van ons sociale beleid en het klimaatfonds nog effectiever en slimmer inzetten voor die klimaatbestendige, energieneutrale, en circulaire stad. Samen met andere partijen roepen we daartoe op met een motie ‘ versnellen met het klimaatfonds’.

Ten tweede wordt er hard gewerkt aan die klimaatbestendige stad. We blijven investeren onze stadsregionale parken, en op steeds meer plekken worden tegels vervangen door groen. Deze inzet voorkomt echter niet dat het groen in onze stad lijdt... Lijdt onder stormschade en lange periodes van droogte. Ook dat is helaas het nieuwe normaal. Het groen dat hierdoor uitvalt in de Tilburgse straten, moet daarom ten alle tijde automatisch worden vervangen. Ook hiervoor komen we met een voorstel.

Ten derde wordt in deze coronacrisis duidelijk hoe waardevol banen zijn in de publieke sector.  We vragen daarom ook hier duurzaam door te pakken en de mogelijkheden voor een aanvalsplan te onderzoeken om werkzoekenden meer te interesseren in banen in het onderwijs, de zorg, veiligheid en ook de bouw.

Voorzitter, ik rond bijna af. Tijdens de beginfase van de coronacrisis hebben we mogen ervaren wat het oplevert om minder doorgaand verkeer door de binnenstad te hebben. We juichen dan ook toe dat er duurzaam doorgepakt wordt met de ontwikkeling van het Stadsforum, met meer groen en ruimte voor andere functies.

En we pakken ook duurzaam door met onze Regionale energie- en klimaatstrategie. Uit onderzoek van de Brabantse Milieufederatie blijkt dat 80% van de Brabantse jongeren zich zorgen maakt om het klimaat, daarom is het goed dat ze gevraagd wordt om mee te praten in dit proces, het is immers hun toekomst. We roepen het college daarom ook op ook daar écht duurzame en toekomstbestendige keuzes te maken, ook voor wat betreft de warmtevoorziening, juist voor die volgende generaties.

Tot slot kijken we uit naar de bespreking van het nieuwe cultuurplan in onze stad van makers, naar de verdere stappen in het wijkgericht werken en naar hoe onze inwoners invulling gaan geven aan het begrip Tilburgerschap. We hebben er vertrouwen in dat er ook in het tweede gedeelte van deze raadsperiode nog mooie dingen gerealiseerd gaan worden.

Voorzitter, wat GroenLinks betreft houden we koers, en pakken we duurzaam door, zij het op een parcours met hindernissen. Juist daarom. Dankuwel.

We zijn trots op de resultaten die behaald zijn en de moties die zijn aangenomen, om Tilburg een nog meer groene, leefbare, gezondere en inclusieve stad te maken.