Vandaag besprak de gemeenteraad de perspectiefnota. Met de perspectiefnota geeft de raad het college kaders mee om de begroting van 2017 in het najaar voor te bereiden. Ook GroenLinks fractievoorzitter Joris Bengevoord sprak uit wat er goed gaat in Tilburg en op welke punten het nog beter kan:

Voorzitter,

wie op zijn fiets door onze gemeente fietst ziet dat het goed gaat. We planten volop bomen en zorgen dat industrieel erfgoed in de Spoorzone, religieus erfgoed in Berkel Enschot of sociaal erfgoed als de Pollepel voor het nageslacht bewaard blijven. Aan de horizon zijn hijskranen en windmolens te zien, de woningmarkt trekt aan.

In de binnenstad tekenen zich de contouren af van een binnenstad waar niet alleen de belangen van ontwikkelaars voorop staan, maar breed wordt gekeken naar groen, cultuur binnenstadsbewoners en verblijfsklimaat. Een impuls voor groen in de binnenstad van meer dan 5 miljoen, dat stemt GroenLinks gunstig.

Daarnaast heerst in Tilburg een bruisend cultureel klimaat, waarbij sinds dit jaar ook het totaal vernieuwde 013 weer hoog in de hitparade van de poppodia meedraait.

Over hitlijsten gesproken: de verkiezing van Tilburg als locatie voor het nationaal Fietscongres 2017 laat zien dat men ook landelijk ziet dat in Tilburg niet langer de automobilist, maar de voetgangers en fietser centraal staan. Het resultaat van GroenLinks beleid waar wij als fractie blij mee zijn.

Het gaat goed met Tilburg als stad. Maar iedereen die van deze mooie parels nog even doorfietst en afstapt in Noord, West of in Zuid ziet buurten waar nog een grote opgave voor ons ligt. In de duurzaamheidsbalans bleef van de facoren “People, Planet, Profit”  de factor “People” het verst achter.

Laten de investeringen van de afgelopen tijd zien dat we dit ook beseffen? Wat ons betreft ligt in de resterende periode van deze coalitie de focus meer op mensen dan op stenen. De ideeën voor een volwaardig museumkwartier, zijn interessant maar dienen wat ons betreft door die bril bekeken te worden.

Want gaat het ook goed met de Tilburgers? Met een groot deel gelukkig wel. Mensen zijn veelal gezond, vinden hun weg op school, naar hun werk, in het verenigingsleven. Maar er zijn nog veel te veel mensen voor wie dat niet geldt.

Onze stad – en ook deze raad en dit college- heeft zich het afgelopen jaar van haar meest sociale kant laten zien door bijna duizend vluchtelingen op te vangen. Tilburg staat voor een ruimhartig en sociaal asielbeleid. Dit was geen holle frase uit het coalitieakkoord, maar onder aanvoering van GroenLinks wethouder Jacobs liet het college zien dat het ook echt van aanpakken weet.Het is de stad te prijzen dat wij hier geen toestanden als in Heesch of Steenbergen hebben gehad, het laat zien hoe wij hier in Tilburg met elkaar solidariteit vorm geven en dat we ons niet door oproerkraaiers uit elkaar laten spelen!

Tegelijkertijd worden mensen met een andere culturele achtergrond, met een ander geloof, een andere seksuele voorkeur ook in onze stad nog altijd op achterstand gezet. Vraag eens aan Sinem of ze het leuk vindt om uit te gaan op de korte Heuvel als ze haar hoofddoek om heeft, vraag eens aan Romano hoe het is om voor de 5e keer in een week zijn ID aan de politie te moeten laten zien, vraag eens aan Mohammed waarom hij nog geen baan of stageplaats gevonden heeft. Leggen we ons hierbij neer en accepteren we dit? Doen we alsof het allemaal maar overdreven is? Of komen we in actie en zorgen we dat het ook met deze Tilburgers goed gaat. GroenLinks kiest daarvoor. De inclusieve stad moeten we niet alleen belijden op twitter, maar zien we graag terug in daden. We vragen het college dit het komende jaar verder te concretiseren.

In onze stad hebben we dankzij voorgaande colleges een grote traditie van ruimhartigheid en solidariteit in het  sociaal domein. Daar is GroenLinks trots op.We zijn ook trots op wethouder de Ridder, dankzij zijn aanhoudende druk is staatssecretaris Klijnsma op haar knieën gegaan. Vanaf 1 januari 2017 kan Tilburg starten met het vertrouwensexperiment, waarmee mensen in de bijstand worden vrijgesteld van verplichte activiteiten, en hun bijverdiensten mogen houden als ze voor even betaald werk kunnen vinden. We vragen het college om ons na het reces hierover te informeren.

Mensen die in de knel zitten, kunnen rekenen op ondersteuning voor hun inkomen, zorgverzekering, lokale lasten en we zorgen dat hun kinderen sporten of naar cultuur gaan.Na jarenlang aandringen is er eindelijk een regeling waardoor mensen met betaalachterstanden in de zorgverzekeringen, nu toch kunnen overstappen naar de Collectieve Ziektekostenverzekering voor minima.

Tegelijk bereiken deze regelingen niet altijd hun doel en niet altijd de juiste mensen. Weet iedereen wel de weg te vinden in onze wirwar aan regelingen, instellingen, professionals en formulieren?Vraag eens aan Ahmed van 82 of hij snapt hoe hij een digitaal formulier moet invullen. Vraag eens aan Hans of hij de brieven die de gemeente stuurt wel echt kan lezen, of überhaupt durft open te maken? En vraag eens aan Babette waarom zij afhaakt nadat ze is afgeschrikt door de bejegening  bij de afdeling Werk & Inkomen. Leggen we ons daarbij neer en accepteren we dit?Doen we alsof het allemaal maar overdreven is?

Of komen we in actie en zorgen we dat het ook met deze Tilburgers goed gaat. GroenLinks kiest daarvoor en zal het College daar aan houden. Ondanks dat de rapportages van de klantenraad Werk en Inkomen ons niet meer bereiken, blijven de signalen over slechte bejegening ons bereiken. We moeten blijven knokken voor wat kwetsbaar is.

Voorzitter, een stad als Tilburg heeft de plicht  -de morele plicht wat GroenLinks betreft- om te blijven strijden tegen ongelijkheid. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven dat laaggeletterdheid, werkeloosheid, ongezondheid, inkomen, afkomst of beperkte taalvaardigheid de toekomst van mensen bepaald. Wij willen een samenleving waar het jongeren lukt een stageplaats te vinden. Waar onze sportclubs heteros, homos, biseksuelen en transgenders welkom heten. Waar we de strijd aangaan met overgewicht, zodat onze zorgkosten niet uit de hand lopen en mensen gezond in beweging blijven. En als het ook nog even kan, sporten en bewegen tegen eerlijke tarieven.

Waar we fietspaden vrijhouden voor fietsers; en scooterrijders naar de rijbaan verplaatsen, omdat ze anders de gezonde longen verpesten van wandelaars en fietsers. Een binnenstad waar het echt prettig verblijven is, omdat deze zoveel mogelijk autovrij is. Waar we stimuleren dat mensen hun tuinen vergroenen; en niet volleggen met tegels, zodat het riool en de straat niet overlopen tijdens alle hoosbuien die steeds vaker voorkomen. We zijn blij dat het college in deze belangrijke vraagstukken actie durft te ondernemen.

Maar we horen ook dat er voor groen onderhoud misschien nog wel meer middelen nodig zijn. We moeten daar slim over nadenken.

Qua duurzaamheid doen we mooie dingen, maar het kan wat ons betreft slimmer, intensiever en meer samenhangend. Een groot aantal mensen en organisaties in de stad heeft ons duurzaamheidsmanifest ondertekend. Na het reces zullen wij dit ook in onze raad aanhangig maken.

En we willen nog wel een paar zaken om onze stad beter te maken. We vragen de mogelijkheid te onderzoeken om de eigen bijdrage in de WMO voor midden inkomens te verlagen. Nog te vaak leidt de eigen bijdrage te tot het mijden van zorg, en dat is wat GroenLinks betreft onwenselijk.

Geveltuintjes helpen bij klimaatadaptatie en dragen bij aan de leefbaarheid van onze stad. Dat budget raakt snel op, we vragen om een onderzoek naar het uitbreiden van dit budget. Daarnaast vragen we samen met de PvdA om in onze planning & control cyclus aandacht te hebben voor klimaat, en willen we graag circulaire economie middels ambassadeurs op de kaart zetten.

Voorzitter, afrondend een oproep aan onszelf hier in de raad. Allen hier in deze ruimte willen dat het goed gaat met Tilburg. De manier waarop, daarover kunnen we weleens van mening verschillen.De politiek moet zichzelf af en toe tot de orde roepen, proberen verschillen te dichten, te werken aan oplossingen en te beseffen dat we voor bewoners uit de stad de politiek zijn.Wat GroenLinks betreft moeten wij als lokale politiek werken aan een stad waar het goed toeven is en waar het goed gaat met Tilburgers.

Onze fractie zet zich daar het komende jaar ook weer met ziel en zaligheid voor in, het liefst samen met velen van u.

Joris Bengevoord