Deze week stond het weren van sluipverkeer uit de Nieuwlandstraat op de agenda. Ons raadslid Bas van Weegberg geeft zijn kijk op het het debat omtrent de autoluwe binnenstad.
Onze binnenstad is het kloppende hart van Tilburg. En als de binnenstad het kloppende hart is, dan is de Nieuwlandstraat een belangrijke ader. Een ingreep daarin doe je niet lichtzinnig. Maar deze ingreep is wel nodig. Nodig voor een gezonde binnenstad.
Want in onze binnenstad moet het goed toeven zijn. Niet alleen om te winkelen, maar ook gewoon op een bankje genieten van de dynamiek van de stad. Met veel groen om je heen, met schone lucht die je inademt. Een plek waar je wil zijn.
GroenLinks grijpt dit plan graag aan om de verblijfskwaliteit van de Nieuwlandstraat en het Radiopleintje te verbeteren. Bijvoorbeeld door meer groen.
Natuurlijk moet je wel in de binnenstad kunnen komen. In de stad verdient allereerst de voetganger ruimte, gevolgd door de fietser en het openbaar vervoer. Uiteraard heeft ook de auto nog altijd rol, al zal die rol wel veranderen.
Over fietsen gesproken, wij willen dat haast gemaakt wordt met de nieuwe fietsenstalling in het Dwaalgebied.
De binnenstad moet toegankelijk zijn voor wie er woont, werkt of winkelt. Dát zijn de mensen die het gebied tot leven brengen, die echt iets toevoegen. Cross je alleen door de binnenstad om zo snel mogelijk aan de andere kant te komen? Dan ben je sluipverkeer en dan heb je pech.
De wens om dat sluipverkeer in het hele Dwaalgebied te weren heeft brede steun. Dat bleek uit de bijdragen van veel insprekers. GroenLinks steunt dat ook en ziet het sluipverkeer weren uit de Nieuwlandstraat als een eerste stap. Wij zien graag dat de gemeente hier verder aan werkt.
Een gerelateerde ergernis die we vaak horen: de vele bestelbusjes. Ze rijden af en aan, parkeren op de stoep en hebben vaak maar een handvol pakketten achterin. Dat kan slimmer!
Laten we daarom haast maken met stadsdistributie. Dat is veel schoner en slimmer. Doortastendheid is hierin belangrijk!
Scenario 1, waarbij 1.500 omwonenden een ontheffing kunnen aanvragen, kan op de meeste steun rekenen en ligt dan ook voor de hand, ondanks dat de andere scenario’s effectiever zijn. De gevolgen van de maatregel voor omliggende straten goed in de gaten houden is wel echt belangrijk volgens ons.
Wij denken dat dit plan bijdraagt aan een Nieuwlandstraat en een Dwaalgebied waar het fijn wonen, werken en winkelen is. Daar gaat ons hart harder van
kloppen.