Het is de tijd van goede voornemens. Zo nemen veel mensen zich voor gezonder te eten. Voeding is ook een thema dat leeft in Tilburg. Op 27 november presenteerde het platform 013 Food zijn manifest. Dat manifest kent uitgangspunten rond kennis, korte voedselketens, duurzame productie en minder verspilling. Bij de presentatie van het manifest vertelden allerlei Tilburgse smaakmakers hoe zij nu al iedere dag invulling geven aan één of meer van deze punten. Fantastisch!

Ook gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen als het gaat om gezond en duurzaam geproduceerd voedsel. Niet voor niets sloegen in 2017 twaalf Nederlandse steden de handen ineen met drie ministeries en de provincie Gelderland in de City Deal Voedsel op de Stedelijke Agenda. Met als doel om lokaal voedselbeleid te versterken en zo bij te dragen aan de voedseltransitie. Inmiddels hebben zij diverse ingrediënten voor succes geïdentificeerd. Het gaat onder meer om het leggen van de verbinding met andere stedelijke vraagstukken en beleidsthema’s en om het scheppen van duidelijkheid rondom de (nieuwe) rol van de lokale overheid in de voedseltransitie. Ook de provincie Noord-Brabant is bezig met het thema. Wat GroenLinks betreft, toont ook de gemeente Tilburg ambitie op het gebied van gezond en voedsel. We zijn dus benieuwd naar de goede voornemens van het college rond voeding.
Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college;

1. Wat vindt het college van het 013 Food Manifest?
2. Is het college bereid een serieuze bijdrage te leveren aan het realiseren van het manifest?
2a. Welke concrete stappen zet het college hiervoor in 2020?
2b. Hoe wordt hierbij de verbinding gemaakt met andere Tilburgse vraagstukken, zoals (positieve) gezondheid, circulaire economie en bestaanszekerheid?
3. Wat leert het college van de City Deal Voedsel?
3a. Wat zijn volgens het college de voornaamste onderdelen waarop we in Tilburg nog winst kunnen boeken?
4. Wil het college Tilburgs voedselbeleid ontwikkelen? Zo ja, wanneer kunnen we dit verwachten? Zo nee, waarom niet?