De fractie van GroenLinks heeft intensieve gesprekken gevoerd met bewoners van de Capucijnenstraat en met de fietsersbond over de geplande sternet fietsroute in de Capucijnenstraat.

De bewoners spreken hun zorg hierover uit o.a. vanwege onveiligheid door snelle scooters, verlies van groen en aantasting van het ‘pittoreske’ dorpse karakter van de straat vanwege het geplande asfalt. (Volgens het artikel in Brabants Dagblad van vrijdag 11 nov. j.l. deelt u deze zorg).
De fietsersbond spreek zich uit voor geasfalteerde fietspaden vanwege duurzaamheid en comfort. Ervaring en onderzoek wijzen uit dat fietspaden aangelegd in tegelverharding snel verzakken, zeker in straten waar ook vracht- en autoverkeer is (zie het Smidspad).

Het aanleggen van sternet-fietsroute door de Capucijnenstraat is een al-ternatieve optie, nadat sternet op de Korvelseweg onhaalbaar werd geacht. GroenLinks wàs en blijft voor het aanleggen van de sternet-fietsroute op de Korvelseweg. De cityring leert ons dat eenrichtingsverkeer de bereikbaarheid niet hoeft te verslechteren. Dit inzicht was er in 1993 (besluit sternet) nog niet.

GroenLinks is en blijft vóór het stellen van hoge eisen aan het sternet. Het is onwenselijk om op sternet-kwaliteit in te leveren. Dit vaststellende, kan de Capucijnenstraat niet voldoen aan sternet-eisen vanwege de straatbreedte èn vanwege het gegeven dat er veel autoverkeer over de fietsroute zal zijn waardoor het voor fietsers niet mogelijk is zich door de Capucijnenstraat snel, veilig en comfortabel te verplaatsen.
Wij vragen het college daarom:

1.    Bent u het met GroenLinks eens dat de
Capucijnenstraat niet kàn voldoen aan de eisen die aan het sternet gesteld moeten worden, o.a. vanwege de breedte, gemengd verkeer en de gewenste gesloten verharding?
2.    Deelt u de mening van GroenLinks dat, alles afwegende, het label ‘sternet’ van de Capucijnenstraat af moet en er een hoogwaardige fietsstraat ge-maakt moet worden?
3.    Wilt u in samenspraak met bewoners en
belangenorganisaties komen tot een andere inrichting waarvoor groen, een goede fietsverharding en struc-tureel onderhoud de uitgangspunten zijn?