Vandaag waren de Algemene Beschouwingen, in aanloop naar de begrotingsbehandeling voor 2017, deze week. Ook fractievoorzitter Joris Bengevoord deed zijn verhaal over wat er goed gaat en wat er komende jaren beter zou kunnen in Tilburg. Sleutelwoord: Verbinding. Vooral op dat gebied kan het college het komende jaar nog flinke stappen zetten wat GroenLinks betreft.

Voorzitter,

Ik wil beginnen met een punt van orde.
Ik wil graag voorstellen om de griffie in de avond voorafgaand aan Koningsdag te laten prikken voor een BBQ –natuurlijk met biologisch vlees- met de hele raad.
Nadat het vlees op is, komt de verrassing: we vliegen met een luchtballon over onze stad en de dorpen.

En wat zien we?
We stijgen op tussen de historische panden in de Spoorzone.
In de verte zien de we contouren van het mooie nieuwe hart van Berkel-Enschot: Koningsoord.We zien ook de kranen waar druk gewerkt wordt aan de binnenstad van de 21e eeuw. Ik zie de twee goed verpakte historische platanen, die elke morgen van wethouder de Ridder een gieter water krijgen, want hij zorgt ervoor dat we naast de grote impuls in groen in de binnenstad straks naast ons nieuwe stadhuis kunnen blijven genieten van deze mooie bomen. De wind voert ons verder en we raken met elkaar in gesprek. Wat is het eigenlijk groen rondom Tilburg! We zien overal mensen fietsen en genieten van ons mooie buitengebied, waar je eigenlijk altijd binnen 10 minuten helemaal in het groen staat. We zien dat overal in planvorming grijs plaatsmaakt voor groen. We zien ook veel Tilburgers fietsen naar de leuke initiatieven in het stadsbos. We zien mensen verhuizen naar de schitterende nieuwe huizen in de Piushaven. We zien Tilburgers genieten van 013, van de Vorst en van Theaters Tilburg. Maar ook Tilburgers die over het snelfietspad naar hun werk in Waalwijk fietsen.Voor het eerst staat in Tilburg de gebruiker centraal ipv de asfaltmachine. En als we dan toch asfalt draaien dan graag rood en duurzaam asfalt!

Voorzitter, ik kan nog uren doorvertellen over wat we die avond allemaal gaan zien met elkaar.Hoe we uiteindelijk landen midden in het Vorstelijk Landschap, waar we genieten van een lekkere trappist of een gemeentelijk gekweekt blowtje uit Tilburg. Ik kan me er nu al op verheugen, maar ik draaf door. Vandaag bespreken we de begroting voor 2017. Een begroting die groen maar ook solidariteit ademt. Met mijn voorgaande verhaal in achterhoofd zou je denken dat we in een soort sprookjeswereld leven. Stuk voor stuk mooie plekken, initiatieven en ontwikkelingen waar we trots op mogen zijn. Je zou bijna vergeten dat er tussen Spoorzone, Veemarktkwartier en Piushaven ook mensen wonen. Dat is wat ons dan ook de opdracht die wij het College in 2017 willen meegeven: verbinden.

Verbinden in de fysieke zin, zorg dat we niet vergeten dat er overal in Tilburg mensen wonen. Het horrorscenario is dat je straks aankomt op een schitterend station, je fiets ophaalt uit een schitterende stalling, naar de Pont wil fietsen, maar ondertussen door een soort gribus moet rijden. College zorg ervoor dat de aandacht goed verspreid wordt. Dat geldt overigens ook voor onderhoud van groen. Goed dat dit raadsbreed lijkt te worden onderstreept.

Maar verbinden kan ook in het sociaal domein.Met organisaties bijvoorbeeld, de afdeling Werk & Inkomen kan wat ons betreft niet ver genoeg integreren in de Toegang. We zijn erg positief hoe partijen in de Toegang naast mensen staan en hun ondersteuning regelen. Wij denken dat door maximale inbedding van W&I in de Toegang, rest van de partijen in de Toegang een positief effect kunnen hebben op de mentaliteit van controle en dwang die nog te vaak de kop op steekt.En juist dwang en controle werken participatie vaak tegen.

Wij leggen deze hypothese vast neer als uitkomst van het door ons veelvuldig bepleite vertrouwensexperiment dat ondanks de tegenwerking van Klijnsma en haar coalitiepartner nu dan toch gaat beginnen. Verbinden lukt gelukkig wel waar het gaat om nieuwe Tilburgers. Graag deel ik vanuit deze plek een compliment uit aan de hele stad. Zonder groot gedoe en grote incidenten en met inzet van velen hebben we bijna 1000 mensen een plek gegeven in onze stad. Wat GroenLinks betreft passen we de slogan langs de a58 aan naar: Tilburg je bent er WELKOM.

Het  college trekt extra geld uit om vluchtelingen een gelijke startpositie op de arbeidsmarkt te geven. We denken dat dit kan helpen om problemen uit het verleden kan komen. Overigens moeten we niet vergeten dat de echte opgave ligt in het moment dat de Tilburgers vanuit de opvangcentra naar de wijken gaan.

Voorzitter, in verbinden heeft het college het komende jaar echt een klus te verrichten. Nu de toenemende tweedeling in de samenleving eindelijk ook in het D66 programma voor de Tweede Kamer staat beschreven verwacht GroenLinks van het college ook echt actie.We moeten kloven tussen arm-rijk, westers-niet westers, jong-oud in de stad beslechten. We missen het antwoord van het college op deze vraag in de begroting.Ik sluit af door te het college vast te helpen een aan te geven dat dit antwoord begint bij empathie. Die mogen we nooit verliezen.