Op maandag 5 oktober j.l. werd tijdens een extra ingelaste raadsvergadering de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers in het voormalig zorgcomplex Sint Jozefzorg besproken. Ook GroenLinks Tilburg sprak zich uit over collegebesluit om deze noodopvang te realiseren, en bracht daarbij de wens naar voren dat Tilburg zich ruimhartig en solidair toont met mensen die hun thuisland hebben moeten ontvluchten, zonder daarbij aan de zorgen van inwoners voorbij te gaan. Lees verder voor het verhaal van fractievoorzitter Joris Bengevoord tijdens deze raadsvergadering.

Voorzitter, We hebben onze verantwoordelijkheid genomen.” Daarmee opende wethouder Jacobs de eerste bewonersbijeenkomst in Fatima. GroenLinks vindt dat dit klopt. De wereld staat in brand en overal verlaten mensen met kinderen huis en haard, op zoek naar een plek waar het veiliger is dan in het land waar men vandaan komt. Je geboortedorp achterlaten, met je gezin en dan met een boot de oceaan over, mijn fractie moet er niet aan denken. “je zou zelf maar in die situatie zitten”.

De afgelopen periode heeft de raad veelvuldig door middel van moties en artikel 47 vragen aangegeven het belangrijk te vinden dat Tilburg zijn steentje bijdraagt aan een sociaal en ruimhartig asielbeleid. Het collegebesluit is daar een uitwerking van, en mijn fractie ondersteunt dit besluit van harte. Vluchtelingen zijn welkom in Tilburg.

Juist de 6e stad van land, moet een voorziening als deze kunnen laten landen en zich solidair tonen met de rest van de wereld. Tilburg maakt deel uit van een groter geheel en we hebben daarin ook onze verantwoordelijkheden.Toen het COA samen met  de woningcorporatie TBV wonen aangaf een locatie te hebben gevonden, heeft het College gehandeld zoals ze zou moeten handelen, en de buurt geïnformeerd. Hierbij was gezien de urgentie geen tijd voor de standaard uitgebreide procedures die er zijn voor Maatschappelijke Voorzieningen.

Wij begrijpen volledig het gevoel van sommigen “overvallen” te zijn. Dat gevoel is niet vreemd, maar voorzitter, dit betreft dan ook een NOODOPVANG. Als morgen de dijken in Zeeland doorbreken vangen wij ook de Zeeuwen op en starten we niet eerst een proces van 5 maanden om te zoeken waar we deze mensen het beste kunnen huisvesten.

Juist omdat de toekomstige bewoners van deze noodopvang letterlijk aan de poort staan, moet er snel gehandeld worden. Uitstel betekent toestanden zoals bij de kanaaltunnel, en dat vindt mijn fractie pas echt onwenselijk en inhumaan. De GroenLinks heeft begrip voor de weerstand die is ontstaan door het plotselinge bericht. Mede gevoed door angst die door landelijke politici in de media wordt gezaaid; ontstaan er bij buurtbewoners -oprechte- zorgen. Maar angst is een slechte raadgever! Zorgen moet je zeker niet ‘wegknuffelen’; het is aan het college om deze zorgen serieus te nemen en te horen.

Nu het college het besluit heeft genomen een noodopvang te realiseren, hopen wij ook dat de buurt zich hier uiteindelijk achter schaart. Wij nemen afstand van het beeld dat wij meewerken aan een ‘Sodom en Gomorra’ aan de Kruisvaardersstraat. Er zullen daar straks vooral veel “gewone” mensen komen, in afwachting van hun procedure om wel of niet in Nederland te blijven. Voorzitter dat is niet naïef, dat is de realiteit.

Het college heeft de zorgen van buurtbewoners gehoord en voortvarend opgepakt, naast de voorzieningen die standaard door het COA worden gerealiseerd is er een speciale omgevingsmanager aangesteld en ook de politie levert een extra wijkagent. Daarnaast zijn er diverse initiatieven in de stad opgeworpen om zorg te dragen voor o.a. vrijetijdsbesteding en maatjesprojecten, bovenop de al bestaande ondersteuning.

We denken dat dit goede ontwikkeling is want juist verveling kan tot ongewenst gedrag leiden. Het is mooi om te zien dat er nu vanuit de stad mensen opstaan die dit willen tegengaan. Niet alleen Fatima draagt deze voorziening, maar hde hele stad wil haar steentje bijdragen. Dat is voor GroenLinks het bewijs dat Tilburg nog steeds een solidaire en ruimhartige stad is. Een stad waar je trots op kunt zijn.

De afgelopen periode ben ik namens de GroenLinks fractie bij diverse bewonersbijeenkomsten geweest in de wijk. Bijna niemand is echt tegen de komst van de opvang in Jozefzorg. Oproerkraaiers, soms van zelfs buiten de wijk, zetten weliswaar de toon, maar na afloop  hoor je in gesprekken het genuanceerde verhaal terug. Bijna niemand is voor 100% tegen de komst, en veel mensen verafschuwen de uitspraken die sommige mensen doen.

Met het maatregelenpakket heeft het college een eerste stap gezet om met de buurt in gesprek te gaan. Wij denken dat dit een goede stap is, maar dat het daar niet bij moet blijven. De buurt moet  met  de gemeente in gesprek blijven en andersom.

We roepen het college daarom op om in het gesprek te blijven investeren, ten einde een leefbare wijk te realiseren voor zowel de huidige als de toekomstige bewoners van Fatima. Wethouder Jacobs was de afgelopen week regelmatig op het schoolplein te vinden bijvoorbeeld. Het aanbod van diverse organisaties om te investeren in de dialoog in de wijk moeten we uiterst serieus nemen. Alleen dialoog is het recept voor een blijvend leefbaar Fatima.

Voorzitter, vanavond bespreken we een maatregelenpakket om de leefbaarheid van de wijk Fatima op peil te houden. Maar eigenlijk  bespreken we ook wat anders. Is onze stad, net als tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen we 12.000 Belgen opvingen, in staat om solidariteit, ruimhartigheid en tolerantie opnieuw invulling te geven? Wij geloven dat het kan. GroenLinks is blij te zien dat er initiatieven ontstaan die hun steentje willen bijdragen, maar we zien ook angst. Die angst moet je niet negeren, maar horen, door met elkaar in gesprek te blijven. We moeten ons in Tilburg niet  uit elkaar laten spelen!