Al jaren is het een discussie: hoe de cityring verkeersveiliger te maken en doorgaand verkeer terug te dringen. Diverse tijdelijke ingrepen van versmallingen tot groene “golfbanen” met tegelijkertijd de nodige tellingen hebben aangetoond dat verluwing goed haalbaar is.
Er werd een brede participatie gestart met enquêtes voor binnenstadbewoners en andere Tilburgers. Ruim 2000 bewoners maakten gebruik hiervan. Ruim 70% steunden net als GroenLinks een ingreep. Daarbij werden informatieavonden georganiseerd met direct betrokken inwoners, ondernemers uit de binnenstad en van de linten, fietsforum en scholen. In vijf sessies ging men van elf tot drie, naar uiteindelijk een optie die breed gedragen werd. Dit werd het raadsvoorstel.
In de informatiebijeenkomst met insprekers werd er vooral vanuit onrust en sentiment gesproken door ondernemers van vooral de Korvelseweg. De vertegenwoordiging van de ondernemers uit de binnenstad was erg positief, waarbij zelfs werd gepleit voor meer verduurzaming en vergroening.
De debatbijeenkomst zorgde voor verwarring ,omdat niet alle partijen geloofden in de onderbouwing (LST) en soms vonden dat het voorstel te licht was (PvdA en SP). Onze wethouder Rik Grashof was in zijn beantwoording duidelijk; de berekeningen waren deugdzaam en helder. De linten bleven met elkaar verbonden en het verkeer op de toch al drukke Korvelseweg steeg zelfs licht. Een tweerichtingen Noordhoekring was uit den boze omdat aldaar de verkeersveiligheid zou afnemen, terwijl er dagelijks meer dan 1600 leerlingen meermaals oversteken. Ook zou dit verkeersinfarcten veroorzaken op Lange Schijfstraat en St. Annaplein. Verder zei hij toe de groene inrichting robuust te maken en bij sluipverkeer en achterblijven doelstellingen snel in te grijpen.
In de raadsvergadering van 4 oktober j.l. bleef het raadsvoorstel overeind ondanks amendementen en schorsingen. Samen met uiteindelijk bijna de gehele raad diende GroenLinks een amendement in om verbeteringsplannen van de inrichting van de Korvelseweg te versnellen. Ook hebben we een amendement ondersteund om de monitoring breed in te zetten; als de resultaten achterblijven in te grijpen en eventueel sluipverkeer snel aan te pakken. Uiteindelijk stemde de raad in met alleen de LST, PvdA en SP tegen.
Kortom, na een zorgvuldig proces in samenwerken met inwoners en ondernemers is besloten voor een cityring die bijdraagt aan het veiliger, prettiger en groener maken van het verblijfsklimaat en de klimaatadaptatie van de binnenstad. Dit besluit geeft ruim baan voor voetgangers en fietsers, waarbij de auto te gast is. Het voorkomt dat er een derde rijbaan moet komen en is hiermee een broodnodig besluit voor de toekomst van Tilburg.