Het is nog niet zeker of het voorstel op een meerderheid in de raad kan rekenen. Hierover wordt gestemd in de raadsvergadering van 8 april. Mogelijk komen er nog wijzigingen voort uit het debat op 29 maart.

Waarom dit voorstel?

Naast de intrinsieke waarde van bomen en de waarde voor (stads)natuur zijn bomen belangrijk in de aanpak voor de CO2 reductie. Daarnaast zijn bomen belangrijk voor klimaatadaptatie en specifiek in het tegengaan van hittestress. Steeds meer inwoners in onze stad zien de waarde en het belang van bomen in en hechten daarmee ook steeds meer aan het behoud van bestaande bomen. Onze bomenverordening van 2017 beschermt de bomen in onze stad tegen willekeurige kap. Sinds deze verordening zijn, naast monumentale bomen die al langer beschermd waren, ook bomen die een structuurbepalend karakter hebben en bomen die een belangrijke rol hebben voor de stadsecologie extra beschermd.

Tegelijkertijd zien we de verontwaardiging bij bomenkap in onze stad toenemen en merken we dat in sommige situaties de bomenverordening niet de bescherming biedt die we wel verwacht hadden. Klimaatadaptatie wordt ook steeds vaker door inwoners als argument aangehaald om bomen te behouden. Klimaatadaptatie is echter nog geen specifiek benoemd thema in de huidige bomenverordening.

Wat wordt er aangepast?

Met het voorstel willen we een ‘ klimaatzone’ instellen voor het drukbezochte gebied binnen de Cityring. Dit gebied is erg versteend en daardoor hittestress-gevoelig. Er komt weliswaar meer groen in de binnenstad op plekken waar dat mogelijk is. De klimaatzone doet daar een schepje bovenop doordat hiermee bomen enkel vanwege zwaarwegende maatschappelijke redenen nog gekapt kunnen worden.

Het belang van bomen voor het tegengaan van hittestress geldt natuurlijk ook buiten het stadshart. Daarom krijgen bomen elders in de stad extra bescherming wanneer ze een belangrijke rol spelen voor klimaatadaptatie. Bijvoorbeeld wanneer er weinig groen is in de omgeving van een school, sportveld of zorginstelling. Hittestresskaarten kunnen daarbij helpen. Ook doen we enkele voorstellen om de buurt vooraf beter te betrekken en voor andere maatregelen om de drempel voor een kapaanvraag te verhogen.

Meer weten? Lees dan het voorstel of neem contact op met Evelien Kostermans.