Woordvoerder Liesje Carlier stelde het als volgt:

“Beste wethouder,

We willen allemaal hetzelfde: dat Tilburg een goede thuisbasis is om op te groeien. Voor ons ligt dan ook een prachtige visie, met als fundament: wat heeft een kind nodig om zich optimaal te ontwikkelen? En waar voor Tilburg extra uitdagingen liggen, komt er nu terecht een plusje erop. Dat gaan we niet alleen doen, maar samen met al die partners in de stad, mét kinderen én ouders. Super! Schouders eronder en gaan! We wensen alle betrokken veel energie en succes.

Er is 1 ding dat wat ons betreft nog wat verdere inkleuring verdient: het preventieve of normaliseren. De hele raad en het college juichten afgelopen zomer deze ambitie toe. (Zie unaniem aangenomen motie GL: Een stevige basis voor opgroeien en opvoeden, nvdr.) Een hoek van de kleurplaat is al erg mooi ingekleurd. Wat GL betreft, zijn er nog een aantal kleuren die het plaatje compleet kunnen maken.

Opgroeien en opvoeden gaan gepaard met heel normale uitdagingen, die vrijwel iedereen ter zijner tijd tegenkomt. “We hebben wel aanbod” en toch komen die vragen regelmatig in de jeugdzorg terecht. Hoe komt dat, beste wethouder?

Wat gaan we doen om zicht te krijgen op die gebruikelijke vragen en behoeften per levensfase en een passend aanbod te voorzien? Niet alleen bij de overgang van de basisschool naar de middelbare. Maar ook wanneer ouders een kind krijgen, wanneer een kind voor het eerst naar de basisschool gaat en wanneer het de middelbare school verlaat.

Daarnaast zijn we blij met de nog toegevoegde aandacht voor de rol van ouders. Wanneer ik ouders in de stad spreek, hoor ik vaak hetzelfde pijnpunt: Geen familie of vrienden met kinderen in de buurt; oma’s en opa’s die zelf nog een druk leven hebben of niet vitaal genoeg meer zijn om een actieve rol te kunnen spelen; nieuw zijn in Tilburg en geen idee hebben waar je andere ouders en kinderen kunt ontmoeten. De helft van onze inwoners komt oorspronkelijk niet uit Tilburg. Dat netwerk in de buurt is dus lang niet vanzelfsprekend.

Terwijl ontmoeting met anderen in dezelfde fase vaak zoveel verschil maakt. Horen dat je niet de enige bent en hoe anderen ermee omgaan, is soms waardevoller dan een professioneel advies, geven ouders aan.

Preventie begint wat ons betreft thuis. Hoe gaan we ervoor zorgen dat kinderen en ouders er niet alleen voor staan en het aanbod aansluit bij hun behoeften? Dat er goed oog is voor hun draagkracht en hun netwerk, zodat we problemen echt vóór kunnen zijn?

We doen u alvast nieuwe kleurpotloden cadeau en kijken er naar uit om de plaat samen verder in te kleuren.”

College gaat aan de slag

In haar reactie bevestigde wethouder Hendrickx dat zij samen met ouders en jeugd in kaart zal brengen wat de behoeften zijn en hoe het staat met de beschikbaarheid, kwaliteit en bekendheid van het huidige aanbod. Dit jaar nog mogen we daar een nadere uitwerking van verwachten in een conceptvoorstel.