De nieuwe Nieuwland! Met o.a.: Perspectiefnota 2005-2008, Tilburgse Solidariteitsprijs 2004, Het na-detentiehuis, Pluche Plus, Duurzaam renoveren, "Schrijnend" en op weg naar een actieve afdeling.

[korte inhoud Nieuwland juli 2004]

Redactioneel
‘Waar ben je?’ Columnist Jos Aben spoort op een ludieke manier leden aan om toch eens wat actiever te worden binnen de afdeling. “Je verschuilt je teveel achter de constatering dat we in een drukke, vergruisde en geïndividualiseerde tijd leven.” Way to go, Jos!

Perspectiefnota 2005-2008
Anja van de Westelaken kijkt naar de GroenLinks-inbreng bij de afgelopen april behandelde Perpectiefnota. Dat is de inhoudelijke voorbereiding op de begroting van 2005, heel belangrijk dus - zeker in deze magere tijden van snijden en bezuinigen.

Tilburgse Solidariteitsprijs 2004
Op de 1 mei-viering reikte Marei Zwinkels als elk jaar weer de Solidariteitsprijs uit. Ditmaal ging die naar de Stichting Samenwerking Tilburg-Nicaragua. Hier het juryrapport over deze en de twee andere genomineerde instellingen.

Het na-detentiehuis
Sinds vorig jaar is een kleine groep Tilburgers bezig met opvang voor jongeren die vrijkomen, zodat ze hun weg in de samenleving weer kunnen vinden. Bestuurslid Marjo Frenk vertelt erover: “Het sluit mooi aan op de insteek die we als GroenLinks kiezen in het debat over veiligheid: niet alleen repressie, maar ook zorgen voor preventie.”

Pluche Plus
Wethouder Gon Mevis (swingend afgebeeld op de omslag trouwens) zet zijn bezoek aan en de situatie in het Nicaraguaanse Matagalpa af tegen de Tilburgse financiële troubles. “Datgene wat wij moeten bezuinigen voor 2005, is drie keer zoveel als de hele jaarbegroting van Matagalpa! En daar leven ook 200.000 mensen.”

Duurzaam renoveren
Extra agendapunt voor Jan Hamming, luidt de onderkop van dit artikel… Want, volgens Hamming zelve, “in de afgelopen twee jaar is duurzaam bouwen binnen het College één keer aan de orde geweest.” Aldus rapporteert Wim Kersten ietwat schokkend bij zijn verslag over het debat ‘Duurzaam Renoveren’.

Schrijnend
Ingezonden brief van vluchtelingenwerker Vera van Campenhout over asielzoekers, hun motieven en hun behandeling. Ze wil hiermee meer begrip kweken voor een ruimere pardonregeling.

Op weg naar een actieve afdeling
Geen column ditmaal, maar een serieuze opsomming van wat de GroenLinks-afdeling Nijmegen allemaal wel niet doet. Daar kunnen wij arme Tilburgers een voorbeeld aan nemen! Overigens, ik ben lang bezig geweest binnen diezelfde club en constateer dat er sinds mijn vertrek in 1996 nog steeds geen lokaal blad van de grond is gekomen - dit in tegenstelling tot ons eigen sufferdje…

En verder…
Tenslotte de gewoonlijke punten van interesse in het lokaal-politieke, toegelicht door Anja van de Westelaken. Deze keer over de welstandsnota, uiteraard de scootmobielen, aanbestedings-regels, waardevolle en monumentale bomen, een fietsnota, het organisatie- en communicatie-plan Piushaven, Attak, Terra Nova en de muppy in de Noordstraat.

Download hier de nieuwe Nieuwland.