Uit de financiële kramp
De financiële situatie in het sociale domein zorgt de afgelopen jaren voortdurend voor onzekerheid. Het maakt dat discussies in de gemeenteraad snel over geld gaan en de inhoud van de zorg- en hulpverlening ondersneeuwt. Dit debat leek daarin een kantelpunt. In gesprek met elkaar werden inhoudelijke ambities scherper. GroenLinks zag de goede intenties van deze kadernota, pleitte voor enkele accentverschuivingen en kon op steun rekenen van college en raad.
Minder inzet van specialistische zorg?
De hulpverleners van de toegang laten streven naar minder inzet van specialistische zorg brengt het systeem in een kramp. Er wordt geschoold op kostenbewustzijn en gestuurd op afschalen van zorg. Dat brengt hulpverleners in een vervelende positie en inwoners krijgen het gevoel hun hulpvraag te moeten verdedigen. Wat als we de toegang ernaar laten streven dat inwoners minder specialistische zorg nódig hebben? Dan krijgen we een meer preventieve insteek en hulpverleners die hun werk weer met voldoening kunnen doen. Er wordt weer geschoold en gestuurd op kwaliteit en op (samenwerking met) een sterke sociale basis. Dat levert hopelijk ook betere hulpverlening, meer werkplezier en minder personeelsverloop op. De raad en het college konden zich vinden in dat belangrijke nuanceverschil. De doelen worden zo aangepast dat niet het belang van de gemeentebegroting maar het belang van de inwoners duidelijk voorop staat.
Sneller vinden van oplossingen in het gewone leven?
In Tilburg willen we zorgen en problemen in een vroeg stadium oplossen, wanneer ze nog klein zijn. Daar heeft iedereen belang bij. Toch is streven naar ‘het sneller vinden van oplossingen in het gewone leven’ risky business. Voor sommige inwoners met zwaardere hulpvragen zijn voorzieningen in het voorliggende veld immers niet genoeg. We streven dus liever naar ‘het tijdig vinden van een passende oplossing’. Want wat passend is, is waar dat kan een oplossing in het gewone leven, maar soms ook een tijdelijke opname of langdurige ondersteuning. Als dat is wat nodig is, dan is dat passend. Ook deze aanpassing werd overgenomen.
Een nieuw zorgstelsel en aangepaste rol voor de Toegang
De nieuwe inrichting van het Tilburgse zorgstelsel moet heel wat pijnpunten oplossen, denk aan lange wachttijden, bureaucratie, zorgaanbieders in de klem met tarieven en een arbeidsmarkt onder druk. Maar we moeten er ons bewust van zijn dat dit (weer) een grote verandering vraagt van zorg- en hulpverleners en dat zonder twijfel onrust en kinderziektes met zich meebrengt. GroenLinks riep op om daar als raad gezamenlijk in te blijven optrekken en hierover in gesprek te blijven, vooral met zorg- en hulpverleners zelf. Niet blijven hangen in een papieren werkelijkheid van al dan niet behaalde streefwaarden. Maar luisteren naar wat mensen nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.