GroenLinks-raadslid Paulus Oerlemans is op tweedaags werkbezoek geweest in mall Bluewater, nabij Londen. Met een 50 personen tellende Brabantse delegatie bezocht hij dit grote broertje van de mall die in Tilburg is gepland. Een verslag.
“We hebben daar gezien dat de Bluewater mall 10 jaar geleden is gebouwd in een oude steengroeve, dat is wel nadrukkelijk anders dan de situatie in Tilburg... Een hoop (330) blinkende winkels en enorm veel personeel, vooral in de 'flagshipstores', de top-zaken die de projectonwikkelaars zich voorstellen in de Tilburgse mall. Goed om te zien dat zoveel mensen er werk hebben gevonden, maar de effecten op de winkels in de omgeving waren toch niet mis te verstaan.
Bluewater mall
Moeten we willen dat er nòg meer winkels komen? Moeten we willen dat mensen nòg meer verleidt worden tot kopen, kopen, kopen? De M25 (snelweg rond Londen) werd al aangelegd dus daar was weinig extra bouw voor nodig. De Bluewater mall telt maar liefst 13.000 auto-parkeerplaatsen en er komen volgens de mall-manager 27 miljoen klanten per jaar. Die mall is ongeveer éénderde groter dan hetgeen max. voorgesteld wordt in Tilburg. Betekend dat voor Tilburg ergens tot 20 miljoen klanten per jaar? Kan ons wegennet dat aan?”
Openbaar vervoer
“In Bluewater komt 10% met het openbaar vervoer, eerlijk gezegd ben ik er nog niet van overtuigd dat dat klopt. Wat willen de ontwikkelaars van de Tilburgse maill gaan doen aan openbaar vervoer? Lightrail van Tilburg via de mall naar de Efteling? Al die auto's betekenen dus wel een enorme belasting van de luchtkwaliteit, verkeersdruk etc. Het is een aantasting, maar er staat veel uiterst interessante werkgelegenheid tegenover. We zullen er als dit voorjaar de onderzoeken af komen, uiterst kritisch naar kijken. En zoals beloofd zullen we er ook nogmaals met onze leden over praten.”