Tijdens de gemeenteraad van 10 april werd besloten dat het Spoorpark er definitief gaat komen. GroenLinks is groot fan van dit burgerinitiatief. Een droom die uitkomt, volgens raadslid Nathalie Nijs:

"Het is juni 2035 en ik wandel via de entree het Hart van Brabantpark in, dat inmiddels tot wasdom gekomen. Een centraal park, gelegen in het hart van onze stad. Een groene oase in de drukte. Ik heb afgesproken met vriendinnen en voor we een concert bezoeken, drinken we samen een bak koffie van een lokale koffiebranderij, op het terras van het cafe aan de grote vijver. In de verte hoor ik kinderen spelen in de natuurspeeltuin. Ze springen slootje, bouwen dammen en spelen met water en zand en maken prachtige modderkastelen. Vele vogels, insecten, vlinders en andere flora en fauna hebben hun weg naar dit prachtige park gevonden en de opwinding van de naderende zomer zorgt voor veel jonge dieren en prachtig bloeiende bloemen.

Dit is het park dat ik me voorstel. Het park waar ik van droom. En zo hebben we allemaal onze eigen dromen over dit park."

Het is juni 2015 als ik deze droom, namens GroenLinks in een commissievergadering deel. In het verkiezingsprogramma schetste GroenLinks al haar droom een stadspark te realiseren op het voormalige VGL terrein. Een groene long in het hart van de stad, een verademing in de drukte van de stad en een ecologische verbinding voor onze natuur in en om de stad.

De afgelopen weken is bij de presentaties van de plannen voor het 'Spoorpark' gebleken dat onze droom een gedeelde droom bleek. Heel veel mensen, van regiegroep, initiatiefnemers, buurtbewoners, kwartiermakers tot landschapsarchitect, hebben heel hard gewerkt aan hun droom. Grote complimenten, namens GroenLinks, aan initiatiefnemers, de regiegroep, de kwartiermakers, de buurtbewoners, de landschapsarchitect en allen die hun bijdrage hebben geleverd aan dit prachtige proces. Een droom van een park, gemaakt voor maar vooral met Tilburgers. Geen gemeentepark, maar een gemeenschapspark. Een park dat Tilburg typeert. Een droom van een park dat we met de stad mogen ontwikkelen tot een park waar onze kleinkinderen met hun kinderen nog van kunnen genieten.

Nu stonden we, als raad, voor een groot besluit, dat veel geld kost. Een besluit dat niet voor vandaag of morgen is, maar voor de eerstvolgende honderd jaar. Een besluit waarmee we in het hart van onze stad een prachtig park kunnen gaan realiseren waar mens, natuur en cultuur elkaar ontmoeten. Een besluit waarmee we de volgende generaties, mens en natuur, echt een prachtige plek kunnen bieden. GroenLinks vindt dat we met deze grote investering een grote droom realiseren voor de stad, die dat meer dan waard is.