Er is op dit moment geen hulp voor jongeren in psychische nood, die geen spoedindicatie hebben. Inmiddels lopen de wachtlijsten op tot 5 maanden. De schade voor deze groep jongeren is enorm. Er is een groot risico dat hun klachten verder toenemen, en daarmee ook de druk op de hulpverlening. De fractie van GroenLinks Tilburg is erg geschrokken van deze berichtgeving. Navraag bij de zorginstellingen bevestigt dat de situatie nijpend is. Zorgaanbieders beraden zich momenteel over hoe snel, “out of the box” aandacht kan worden gegeven aan deze jongeren. GroenLinks vindt het belangrijk dat ook het college aandacht heeft voor deze ontwikkelingen. Hierom heeft Jos van Gerven vragen ingediend bij het college.

1. Is het college met ons van mening dat het zorgelijk is dat er een forse stijging is van het aantal (crisis)meldingen bij jeugd-ggz-instellingen en dat de wachtlijsten voor reguliere behandelingen van jongeren verder oplopen?

2a. Is het college in gesprek met zorgaanbieders over wat er nodig is om ervoor te zorgen dat (a) jongeren in een acute crisis (zoals een ernstige depressie, acuut suïciderisico of een acute eetstoornis die dwangvoeding noodzakelijk maakt) én (b) jongeren die (nog) niet (of niet meer) in een acute crisis verkeren, de zorg kunnen blijven krijgen die zij nodig hebben?
2b. Zo ja, welke aandachtspunten zijn er uit deze gesprekken naar voren gekomen en tot welke (ondersteunende) acties vanuit het college heeft dit geleid (of gaat dit op korte termijn leiden)?
2c. Zo nee, is het college bereid om dit gesprek alsnog aan te gaan?

3a. Welk beeld heeft het college bij de verdere ontwikkeling van de vraag naar jeugd-ggz in 2021 (en verder)? Hoe spelen we daar nu al op in?
3b. Is het college bereid om in de Monitor Tilburg onder Corona ook concrete indicatoren op te nemen die laten zien hoe de mentale gezondheid van onze inwoners en de druk op de jeugd-ggz zich ontwikkelen?

4a. Preventie blijft ontzettend belangrijk. Bij de behandeling van de Tussenbalans is de motie ‘Gezonder de coronacrisis uit!’ unaniem aangenomen. In het najaar zijn we bijgepraat over de nadruk die het college in de komende periode wil leggen bij de uitvoering van deze motie. Mentale gezondheid zou een belangrijk focuspunt zijn. Kan het college aangeven welke concrete acties er de afgelopen maanden zijn genomen om de mentale gezondheid van onze inwoners – waaronder ook specifiek jongeren – te bevorderen en welke acties het college nog voornemens is op korte termijn te initiëren?
4b. In december 2020 publiceerde het Nederlands Jeugdinstituut ‘Werken aan mentale gezondheid van jongeren. Adviezen voor gemeenten tijdens de coronacrisis’. Deze publicatie is opgesteld in het licht van de uitdaging die gemeenten hebben om op korte termijn de laagdrempelige, preventieve ondersteuning voor jongeren en jongvolwassenen te versterken. Kan het college aangeven of, en zo ja, op welke manier deze adviezen in Tilburg al zijn ingebed en welke verdere stappen het college wil gaan zetten om deze adviezen in de praktijk te brengen?

Binnen vier weken komt het college terug met antwoorden op de bovenstaande vragen.