De gemeenteraad praatte op maandag 22 juni over wonen in Tilburg. Voor GroenLinks is betaalbaar wonen en verduurzaming van woningen heel belangrijk. Iedere Tilburger heeft recht op een dak boven het hoofd. In de huidige wooncrisis is het belangrijk dat de gemeente zorgt voor meer nieuwe huizen. En voor het klimaat is het cruciaal dat we zoveel mogelijk huizen duurzaam maken. We zien dit gelukkig terug in het nieuwe beleid. Daarom heeft GroenLinks van harte vóór dit beleid gestemd. Wel hebben we extra aandacht gevraagd voor starters, nieuwe woonvormen en de verhuurdersheffing.

Slaagkansen voor starters vergroten
Starters hebben het moeilijk. Voor jonge mensen die een woning willen huren, geldt regelmatig de eis om vijf keer de huurprijs te verdienen. GroenLinks vindt dat niet oké. Op ons verzoek gaat de wethouder daarom in gesprek met de particuliere verhuurders die dit doen. Ook hebben we samen met het CDA en anderen een motie ingediend om de woningbouwcorporaties meer betaalbare middenhuur te laten bouwen.
Wil je als starter een huis kopen, dan kom je er soms bedrogen uit. Er zijn te weinig huizen voor starters. De huizen die er zijn, worden regelmatig opgekocht door beleggers. Daarna verkopen ze deze huizen met dikke winst. De boete daarop is te laag. Daarom hebben we de wethouder gevraagd alles te doen om starters te helpen met het kopen van een woning. Bijvoorbeeld door in te zetten op sociale koop, een zelfbewoningsplicht en een steviger antispeculatiebeding. Ook hebben we een motie van 50+ gesteund om nultredenwoningen te bouwen zodat senioren kunnen verhuizen. Zo maken we meteen meer ruimte voor starters. Win-win!

Nieuwe woonvormen mogelijk maken
Niet iedereen wil op dezelfde manier wonen. Wij hebben de wethouder aangemoedigd om mensen met plannen voor nieuwe woonvormen te helpen. Denk bijvoorbeeld aan een initiatief als Wonen in de Toekomst, waarbij een groep mensen samen een woongroep wil starten. Dat juichen wij toe, net als andere vormen zoals collectief-particulier opdrachtgeverschap of tiny houses. We hebben hier eerder al vragen over gesteld aan de burgemeester en wethouders. En maandag hebben we samen met de SP een motie ingediend om te kijken of zorgbuurthuizen mogelijk zijn. Dat zijn plekken waar ouderen op een laagdrempelige manier in de buurt kunnen blijven wonen met de zorg die nodig is. Gelukkig is de motie aangenomen!

Minder belasting voor woningcorporaties
Tilburgse woningcorporaties betalen elk jaar vele miljoenen aan belasting. Deze belasting heet de verhuurdersheffing. Door deze heffing gaat jaarlijks veel geld van huurders in onze stad naar de staatskas. Huurders hebben meestal al niet veel geld. GroenLinks wil deze belasting afschaffen. Met die miljoenen kunnen we beter betaalbare huizen bouwen en woningen verduurzamen, vinden wij. Omdat de nationale overheid hierover beslist, vragen wij het college om samen met woningcorporaties een brief te sturen naar het kabinet over deze oneerlijke belasting.
Al met al is GroenLinks blij met de nieuwe Woonagenda. Hiermee kan de gemeente weer een paar jaar vooruit. We bouwen meer woningen, zodat iedereen die wil in onze stad kan wonen. Dat doen we meer duurzaam, circulair en klimaatadaptief. Als door economische tegenslag vanwege corona meer betaalbare sociale woningen nodig zijn, dan komen die er. We bouwen ook voor starters, studenten en senioren in onze stad en dorpen. En dat alles in een goede mix in de wijken zodat verschillende soorten mensen elkaar meer ontmoeten. Zo bouwen we verder aan een duurzame, inclusieve stad.