Afgelopen week sprak de gemeenteraad over het evenementenbeleid voor de komende jaren. GroenLinks heeft daarbij aangegeven dat er nog erg vaak onnodige, vervuilende dingen gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan het rondblazen van confetti (vaak van plastic of metaalfolie), ronkende dieselgeneratoren, massa’s plastic bekers, enzovoort. En dat terwijl er maar liefst vier verschillende certificaten beschikbaar zijn om milieuvriendelijker bezig te zijn. Dus evenementen hoeven echt niet precies hetzelfde te worden.

Daarom heeft GroenLinks voorgesteld dat uiterlijk in 2022 alle grote evenementen (meer dan 2000 bezoekers) duurzaam ofwel milieuvriendelijk moeten zijn. Daarvoor kunnen de vier bestaande certificaten worden gebruikt, zodat niemand het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Niet-commerciële organisatoren worden een handje geholpen om ook een certificaat te kunnen halen.

Ons voorstel is aangenomen en wordt onderdeel van het evenementenbeleid tot en met 2022. Dit houdt in dat we de grote jaarlijks terugkerende evenementen gaan helpen om echt te verduurzamen! Minder afval, minder co2 uitstoot en dus ook minder impact op onze leefomgeving!