Iedereen moet kunnen profiteren van duurzame energie. Daarom zijn we blij met het nieuwe zonnepanelenproject waarmee zonnepanelen ook bereikbaar worden voor een groep inwoners die hiervoor nu niet in aanmerking komen. Het gaat om een regeling van in totaal 10 miljoen euro, waarbij 5 miljoen wordt gereserveerd voor het eerste jaar, en 5 miljoen voor het tweede jaar. Op maandag 9 maart heeft de raad ingestemd met deze regeling.

Met dit project regelt de gemeente de voorfinanciering, installatie en onderhoud van zonnepanelen, en worden huiseigenaren helemaal ontzorgd. Het uitgangspunt is dat deelnemers een langlopende lening aangaan,  waarbij de maandelijkse besparing op de energierekening hoger is dan de aflossing. Daarmee profiteren deelnemers van duurzame energie én een lagere energierekening. Er zal hierbij rekening gehouden worden met de wijzigingen in de landelijke salderingsregeling.

Als één van de initiatiefnemers van het debat hebben we de vraag centraal gesteld: "in hoeverre komt dit zonnepanelenproject voldoende binnen bereik van inwoners met lagere inkomens?" Daarvoor wordt er voor de communicatie over het project samengewerkt met de sociale organisaties in de stad, om ervoor te zorgen dat de regeling zo goed mogelijk bij deze doelgroep onder de aandacht wordt gebracht.  Na het eerste jaar van de looptijd zal de regeling geëvalueerd worden, waarbij ook bekeken wordt of de gewenste doelgroep is bereikt. Als dit onvoldoende gelukt is zullen we voor het tweede jaar van de regeling om een aanpassing vragen.

Tot slot is deze regeling niet dé oplossing waarmee alle daken in Tilburg vol komen te liggen met zonnepanelen, maar zal deze regeling wel een mooie bijdrage leveren. GroenLinks vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk daken in Tilburg waar mogelijk volgelegd worden met zonnepanelen, dus ook de daken van bedrijfspanden en huurwoningen. Dit brengen we onder de aandacht bij de bespreking van de regionale energiestrategie en bij de bespreking van afspraken over verduurzaming die de gemeente maakt met de woningcorporaties.