Op maandag 18 december heeft de GroenLinks-fractie zich laten informeren over de gang van zaken met de deeltaxi in Tilburg. De laatste weken lopen de klachten over deze voorziening weer op. Fractievoorzitter Marjo Frenk reed met een gehandicapte mee tijdens de ochtendspits en heeft zich door medewerkers van de TOG laten informeren over de gang van zaken rondom de deeltaxi op dit moment.

In oktober hebben diverse raadsleden met vrijwilligers van de TOG (Tilburgs Overlegorgaan Gehandicapten) ervaren hoe het is om met een beperking door het leven te gaan. Zo reed Fractievoorzitter Marjo Frenk met een rolstoel door de stad en maakte hierbij kennis met Harold. (zie ook haar weblog hierover). Met hem werd afgesproken eens samen een ritje met de deeltaxi te maken en een gesprek te hebben me hem en met medewerkers van de TOG over de ins-en outs van de deeltaxi. Maandag 18 december was het zo ver een deelde Marjo Frenk de taxi met Harold.

Het was voor dit verhaal natuurlijk beter geweest als de taxi niet was gekomen of 3 kwartier te laat maar hiervan was geen sprake: Om 08.45 was de taxi besteld en om 08.40 kwam de telefonische mededeling dat de taxi er over 5 minuten zou zijn. Een voorspoedige rit bracht Marjo en Harold bij het kantoor van TOG waar een gesprek volgende over de ervaringen met de deeltaxi. Tijdens het gesprek bleek dat de klachten over de deeltaxi inderdaad dit najaar weer toenemen nadat er een relatief rustige periode is geweest

De klachten betreffen vooral de wachttijden; klanten kunnen er niet altijd van op aan als ze ergens op tijd moeten zijn en dat is behoorlijk lastig als je voor je vervoer op deze voorziening bent aangewezen. De oorzaak van deze toename zit volgens de betrokkenen niet in de toename van reizigers door de gratis 55+ maatregel, maar wordt toegeschreven aan een minder gestroomlijnd callcenter en aan personele problemen in verband met nieuwe eisen aan de kwaliteiten van de chauffeurs.

Zowel via de TOG als via andere consumentenplatforms wordt de vinger aan de pols gehouden. De klachten worden geregistreerd en de deelnemende gemeenten hebben zeer veelvuldig overleg over de verbeteringen die moeten worden toegepast.

In 2008 buigt de gemeenteraad zich over een nieuw concessie voor de deeltaxi. De raad moet zich hierbij goed bezinnen op de eisen die worden gesteld en vooral op de haalbaarheid hiervan. Samenwerking met andere gemeenten is noodzakelijk om de kosten te delen maar als dat nadelen oplevert kan de gemeente overwegen e.e.a. in eigen hand te houden.Tot die tijd is het noodzakelijk dat de klachten meteen worden doorgegeven zodat er ook snelle acties kunnen volgen om knelpunten op te lossen.

> Lees het volledige verslag op het weblog van Marjo Frenk op TilburgZ
> Zie ook: Fractie-voorzitter GroenLinks test Tilburgse deeltaxi