"Tilburg groeit snel. In 2040 verwelkomen we de 256.195e Tilburger. 
In de tussentijd is er werk aan de winkel. Bouwen aan een bruisende binnenstad met genoeg groene longen. Tienduizenden huizen fixen voor al die nieuwe Tilburgers. De stad en haar wijken bereikbaar en leefbaar houden. Dat alles vraagt ruimte. 
Ruimte is kostbaar. Niet alles kan. Altijd en overal ruim baan voor Koning Auto botst met de nodige ruimte voor verpozen in de binnenstad, bijbouwen van woningen en genieten van groen. 

De groei van de stad stelt ons voor keuzes. Doen we niets, dan loopt Tilburg vast. Met de Netwerkanalyse bepalen we de koers. We kiezen voor het beter benutten van de tangenten. We kiezen voor het transformeren van de ringbanen. We kiezen voor een rustige, oversteekbare cityring. GroenLinks staat achter deze keuzes. 

Deze Netwerkanalyse biedt ruimte voor een upgrade van de openbare ruimte. Natuurlijk voor het Stadsforum, maar ook opwaardering van de Heuvel, het transformeren van de Hart van Brabantlaan en Ringbaan-West naar groene boulevards. Wij zien daar reikhalzend naar uit. 
De verkeerskundige ingreep op de cityring kan al redelijk snel, zo lezen we. GroenLinks hoopt ook dat de ruimtelijke upgrade van de Heuvel snel volgt. Wij moedigen het college aan hier werk van te maken. 

Bereikbaarheid is belangrijk. Bereikbaarheid voor de voetganger, fietser, ov-reiziger én automobilist. Goed dat het college bereikbaarheid van de binnenstad voor bewoners en bezoekers garandeert. Wel vragen we het college: hoe garandeert u deze bereikbaarheid ook tijdens werkzaamheden? 

Fijn dat participatie van inwoners bij de uitwerking de aandacht krijgt die het verdient. De drukke inspraakbijeenkomst laat zien dat het onderwerp leeft. Ik herhaal graag de woorden van een binnenstadsondernemer die insprak: "Het terugbrengen van het autoverkeer brengt veel kansen." Een binnenstadbewoner zei: "Toon moed en lef, doe wat!". Dat kan GroenLinks alleen maar onderschrijven. 
Wij vertrouwen erop dat het college ook kritische inwoners en ondernemers goed betrekt. Bijvoorbeeld de inwoners van de Reeshof over de plannen op de Baron van Voorst tot Voorstweg, ook al is dat pas in 2035. En de ondernemers van de linten, die zich zorgen maken over de economische effecten. Hoewel het gaat om deelbelangen, verdienen zij aandacht. Wij hebben het idee dat het college dit ook serieus oppakt. 

Voorzitter, uiteindelijk telt voor de raad het grote plaatje, het algemeen belang. Wat GroenLinks betreft is het algemeen belang zeker gediend met deze Netwerkanalyse. De Netwerkanalyse is het richten van de boog. Het richt op minder autoverkeer in de binnenstad en op de cityring. Op meer ruimte voor groen, wonen en verblijven. Dat doet Tilburg goed. Wij wachten de verdere uitwerkingsplannen vol spanning af en hopen daarbij op een schot in de roos."