Hoe ben je ooit bij GroenLinks terecht gekomen?
Ik ben al vanaf de vorming van GroenLinks in 1990 bij de partij betrokken en maakte deel uit van het eerste overgangsbestuur in de roerige tijden van de samenvoeging van de partijen waaruit GroenLinks is gevormd. Sindsdien ben ik altijd, in veel verschillende rollen, actief geweest voor GroenLinks
Wat maakt dat je nu de stap naar Tilburg zet?
Ik vind het wethouderschap een hele mooie en leuke functie. Ik heb dat eerder in Delft en daarna kortere tijd in Rotterdam gedaan, met heel veel plezier. Nu de situatie zich voordeed van het vertrek van Mario Jacobs en de kans om voor het komend jaar deze rol in Tilburg in te vullen, was ik daarover enthousiast. Ik vond Tilburg altijd al een leuke stad, en leerde de stad een stuk beter kennen in mijn tijd als gedeputeerde in Brabant. De bijzondere industriële geschiedenis, groot stedelijk, maar toch ook nog op veel plekken het meer dorpse karakter, de combinatie van universiteitsstad met stad van doeners, de diversiteit en het sociale karakter: dat alles maakt Tilburg tot een hele boeiende stad. Een stad van en voor iedereen.
Wat vind je mooi aan onze stad?
Het klinkt misschien gek, maar het mooie vind ik dat Tilburg niet overal zo mooi is. Niet zoals de binnenstad van Amsterdam, Delft of Den Bosch. Ik houd van het wat ruigere karakter, met zijn industrieel erfgoed, waar de stad de afgelopen jaren al meer goede bestemmingen voor vond. Topstuk is natuurlijk de Lochal!
Wat is het eerste dat je gaat doen als je wethouder bent?
Ik kom binnen op een bijzonder moment: er is nog een jaar te gaan naar de volgende gemeenteraadsverkiezing. Ik stap op een rijdende trein. Daarbij staat voor mij het voortzetten en wellicht op een aantal onderwerpen afmaken van het beleid van mijn voorganger, Mario Jacobs, centraal. Het is nu niet de tijd voor veel nieuwe plannen, maar voor het in realisatie brengen van de goede plannen die er liggen, zoals bijvoorbeeld rondom de Cityring en het Stadsforum.
Welke mogelijkheden zie jij de komende tijd voor Tilburg?
De GroenLinkse ambities voor verduurzaming van de stad verder brengen is een enorme kans voor Tilburg, voortbouwend op de bestaande afspraken uit het bestuursakkoord, zoals klimaatadaptatie, beperking van het doorgaand autoverkeer, vergroening van de stad, verbinding van natuur in en rond de stad. Met al die ingrepen gaan duurzaamheid en toekomstbestendigheid hand in hand met het bouwen aan een fijnere, leefbare, aangename stad waar je graag wilt wonen en leven.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik kan lekker lui zijn in mijn vrije tijd: met een goed glas wijn of bier op het terras zitten vind ik heerlijk. Ik houd van goed eten en drinken. Voel me in Brabant dan ook al snel thuis. Daarnaast ben ik een fervent bergwandelaar. Elke zomer moet ik toch echt de bergen in, en dan mag het behoorlijk stevig zijn.
Welke lessen neem je mee uit je eerdere ervaringen als bestuurder?
Besturen is, zeg ik altijd, achter het stuur gaan zitten, stuur, gaspedaal en rem goed hanteren en vaardig zijn in het verkeer. Alleen dan kun je je doel bereiken, en maak je geen brokken. Ik heb daarbij geleerd dat een open en transparante houding het beste werkt. Zowel naar de samenleving als ook naar de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie. Duidelijk zijn in wat je wilt: zeggen wat je doet, en doen wat je zegt. Je moet als bestuurder heel goed luisteren naar alle signalen, maar je daardoor ook weer niet van je doel laten afleiden. Je komt altijd weerstand tegen. Dat is logisch. Daar goed mee omgaan, begrip tonen, waar nodig bijstellen, maar ook goed uitleggen waarom je kiest voor een bepaalde route en daar stevig aan vasthouden. Dat is belangrijk.
Waar kunnen we jou ’s nachts voor wakker maken? Een quukske of Tilburgse Verleiding?
Ha! Die gaan er bij mij allebei wel in op z’n tijd. Maar misschien liever overdag. En s’ avonds dan graag een stevige Tilburgse Heer!