“ Niet omdraaien als het tegenzit, of als Den Haag niet meewerkt, maar blijven werken aan wat wél kan voor een gezond en gelukkig Tilburg. ”

Vandaag bespreken we de begroting voor 2022 en verder.  Zag het er financieel  met de perspectiefnota nog wat somber uit,  gelukkig is er weer flink wat financiële armslag voor de toekomst. Complimenten ook aan iedereen die een rol heeft gespeeld in de gesprekken met het rijk om tot eerlijker middelen voor de jeugdzorg en het gemeentefonds te komen. Zorgen dat Den Haag weet wat er speelt, blijkt na een lange adem verschil te kunnen maken.

En dat is belangrijk want ondanks dat we met deze begroting onze laatste ambities uit het bestuursakkoord kunnen verzilveren, zijn de grote transities  nog lang niet af: de woonopgave, de opgave voor meer duurzame energie en warmte, de vergroeningsopgave en de fysieke en sociale  doorbraken die we willen realiseren in de kwetsbare wijken.  Wat er op dit vlak in de afgelopen periode allemaal gang is gezet door dit college en de gemeentelijke organisatie, daarover zijn oprechte complimenten op zijn plaats.

Zoals het artikel onlangs in het Brabants Dagblad over het sociale dna van de stad mooi verwoordde: “Of je nou in de bijstand zit, dakloos raakt of je land bent ontvlucht, je kunt maar beter in Tilburg aankloppen.” Binnenkort worden er ruim 200 statushouders opgevangen en de bereidheid vanuit de wijk om te helpen is hartverwarmend.  En we zijn trots dat we ondanks tekorten de afgelopen periode hebben durven investeren in meer impact met ons sociaal beleid. De diverse experimenten met een mensvriendelijke bijstand zijn hier een mooi voorbeeld van.

En óók binnen het fysiek domein is er volop geëxperimenteerd met verbeteringen. We hebben de afgelopen periode gemerkt dat zowel voor het sociale als fysieke domein, maar ook in ons cultuurbeleid geldt: Als we in deze gemeente tegen een muur opbotsen, draaien we niet om, maar kijken we hoe we erover heen kunnen komen. Nogmaals, deze mentaliteit en het werk wat ermee verzet wordt, dat is echt een zeer groot compliment waard.

GROENLINKS TELEFOON

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte worden gehouden van het laatste GroenLinks nieuws? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!