Centraal staan meer gebruik van fiets, OV en deelmobiliteit. Voor het resterende autoverkeer wordt gefocust op het verminderen van doorgaand verkeer in de binnenstad en op de ringbanen. Zo ontstaat meer ruimte voor fiets en OV, maar ook het autoverkeer dat wél in Tilburg moet zijn.  Het (vracht)autoverkeer wordt meer over de buitenste tangenten geleid, zoals de Baroniebaan, Burg. Van Voorst tot Voorstweg en de Rueckertbaan. 

GroenLinks staat zéér positief tegenover de maatregelen die onze stad duurzaam in beweging houden. De stad blijft óók voor autoverkeer bereikbaar, terwijl de leefbaarheid van onze wijken en dorpen beter wordt. We stimuleren duurzaam vervoer en verbeteren de verkeersveiligheid.

Enkele voorbeelden: 

⁠  ⁠Nieuwe vrij liggende busbanen voor snel en betrouwbaar OV op de Ringbaan West en de Hart van Brabantlaan, met autoverkeer van 2 naar 1 baan; 
⁠  ⁠Het aantrekkelijker en verkeersveiliger maken van de buitenste tangenten, bijvoorbeeld met fietstunnels richting de Reeshof en Noord waar nu nog verkeerslichten staan; 
⁠  ⁠Het zorgen voor minder verkeer op de Statenlaan om de leefbaarheid te vergroten;
⁠  ⁠Het verplaatsen van de doorgaande oost-westverbinding van de Spoorlaan naar de burgemeester Brokxlaan, zodat de binnenstad een nieuwe entree krijgt en het OV op de Spoorlaan sneller door kan rijden;
⁠  ⁠Het verbeteren van de leefbaarheid in de Goirkestraat.   

Over de mogelijke verluwing van het Quirijnstokviaduct wordt deze raadsperiode níet meer besloten. Er vindt eerst nader onderzoek plaats naar nut en noodzaak.

Heb je vragen of wil je meedenken over dit thema? Benader raadslid Arne Kramer: arne.kramer@tilburg.nl Daarnaast gaat het college op 19 maart een stadsgesprek organiseren over het thema.