Hierbij wordt vaak de wet overtreden. Het inzetten van nepaccounts om burgers te volgen is een methode die enkel door politie en inlichtingendiensten gebruikt mag worden onder strikte voorwaarden. Gemeenten kunnen en mogen dus niet naar dit middel grijpen.
Een deel van de gemeenten slaat deze data ook nog eens op in dossiers, wat soms op geautomatiseerde wijze gebeurt. Het onderzoek laat zien dat vooral kleine en middelgrote gemeenten de mist in gaan, bij grote gemeenten zou het beeld beter zijn.
Het artikel in de Volkskrant noopt tot het stellen van de onderstaande vragen.
- Wat vindt het Tilburgse college van de gepresenteerde conclusies in het artikel in de Volkskrant en het onderliggende onderzoek van NHL Stenden Hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen?
- Wat is de opvatting van het college over het inzetten van nepaccounts door lokale overheden voor het in het geheim volgen van burgers?
- Maakt de gemeente Tilburg gebruik van nepaccounts op sociale media en/of verkoopsites om Tilburgers in het geheim te volgen? Zo ja, waarvoor gebruikt u deze methode en hoe lang gebruikt u deze al?
- Indien dit een bestaande praktijk is binnen de gemeente Tilburg, op basis van welke juridische grondslag denkt u dit beleid te kunnen rechtvaardigen?
- Is het college het met de fracties van GroenLinks en D66 Tilburg eens dat dit niet past bij een rechtvaardige, open, toegankelijke en weerbare overheid?
- In hoeverre rijmen zulke praktijken met de koers die de gemeente Tilburg ingeslagen is om Tilburgers te benaderen vanuit vertrouwen?
- Wanneer dit soort praktijken plaats vinden binnen de gemeente Tilburg, bent u dan bereid hiervan af te stappen? Zo ja, hoe wilt u dit gaan doen? Zo nee, waarom niet?