In mei werd de wereld opgeschrikt door het dodelijke ongeluk waarbij George Floyd om het leven kwam. Protesten om aandacht te vragen voor het tegengaan van racisme vonden overal in de wereld plaats, ook in Nederland. In Tilburg protesteerden een kleine 1000 mensen om aandacht te vragen voor de positie van mensen van kleur. Een vreedzaam en indrukwekkende bijeenkomst.

Dit signaal heeft de gemeenteraad ook bereikt. Voor GroenLinks is het van groot belang om toe te werken naar een stad waarin geen plek is voor racisme, discriminatie, seksisme en intimidatie. In Tilburg mag je zijn wie je wilt zijn en zetten we ons in zodat Tilburgers zich vrij en veilig kunnen voelen in de stad. Hiervoor hebben we de laatste jaren al via diverse manieren aandacht gevraagd.

Op initiatief van GroenLinks en 50+ nam de Tilburgse raad unaniem een voorstel aan waarbij het stadsbestuur zich stevig uitspreekt tegen racisme en discriminatie, en voor een stad die diversiteit en inclusiviteit omarmt. De bevindingen in de stad en de verzoeken aan het college werden opgenomen in deze motie.

Met dit voorstel roept de gemeenteraad het college op om dit thema nog nadrukkelijker op de agenda te zetten. De motie roept op om het antidiscriminatiebeleid van Tilburg tegen het licht te houden en verbeteringen door te voeren. Daarnaast vragen we om stadsgesprekken te organiseren die specifiek over racisme en discriminatie gaan en vragen we om een blijvende uiting om aan te geven dat Tilburg een inclusieve stad is in het op te leveren Stadskantoor of de openbare ruimte.

De motie werd ook omarmd door ONS Tilburg, D66 en SP; waarover het Brabant Dagblad een artikel schreef.