Hieronder zijn de gestelde vragen van Dwayne Heuvelmans en de PvdA en de reeds ontvangen antwoorden te lezen.

Vraag 1

Hoeveel rijksgeld lag en ligt er in de gemeente Tilburg klaar voor studenten met een beperking die in aanmerking komen voor een studietoeslag? Welke deel van het voor dit doel bestemde geld is tot nu toe daadwerkelijk uitgegeven aan studietoeslagen?

Antwoord 1

De gemeente heeft geen apart budget ontvangen vanuit het rijk voor de individuele studietoeslag. Dit is  onderdeel van het totale budget bijzondere bijstand. Voor 2021 is dit budget in totaal 7,8 miljoen euro,  onderverdeeld in diverse bestemmingen, waaronder de individuele studietoeslag.  De uitgaven laten een stijgend patroon zien:

2019: € 47.000 (dit is het schooljaar 2019-2020 waarin het bedrag voor uitwonend studenten is verhoogd) 2020: € 154.000

2021: € 152.000 t/m sept. (dus dit bedrag wordt nog hoger, veel aanvragen worden in oktober afgehandeld)

Vraag 2

Waarom keert de gemeente Tilburg de beloofde 300 euro studietoeslag voor studenten met een beperking niet aan alle rechthebbenden uit? Oftewel waarom maakt de gemeente Tilburg een onderscheid tussen thuis- en uitwonend?

Antwoord 2

Twee jaar geleden hebben we in Tilburg de individuele studietoeslag aangepast, mede op verzoek van  het ministerie, hierbij anticiperend op een aangekondigde wetswijziging. Hierbij was een bedrag  genoemd van € 300,00 maar dit is niet zo in de concept wettekst terecht gekomen. In Tilburg werken we  nauw samen in de regio Midden Brabant en we hebben met het onderscheid tussen thuis- en  uitwonend aansluiting gezocht bij de oude regeling van de basisbeurs maar ook bij de gemiddelden in de  regio. Daarnaast hebben we ook rekening gehouden met het minimum jeugdloon.

Vraag 3

Heeft de gemeente Tilburg een idee welk percentage van de rechthebbende studenten met een beperking woonachtig in Tilburg studietoeslag ontvangt? Om hoeveel studenten zou dat in de gemeente Tilburg gaan?

Antwoord 3

We weten wel hoeveel studenten de studietoeslag aanvragen, maar het is lastig te achterhalen hoeveel  jongeren hier potentieel recht op zouden hebben en welk percentage we daarvan bereiken. Voor  jongeren met een beperking of chronische ziekte die het regulier onderwijs bezoeken bestaat geen  standaard registratie. Daarnaast zijn er nog andere criteria, waardoor jongeren met een beperking  mogelijk geen recht hebben op studietoeslag. Zo zijn jongeren met Wajong hiervan uitgesloten, omdat  deze uitkering een eigen studieregeling kent. En jongeren met spaargeld boven de vermogensgrens van  de bijstand vallen ook buiten de regeling, omdat deze nu (nog) onder de bijzondere bijstand valt.  We zijn momenteel bezig met een ‘fieldlab jongeren inclusief’ waarbij we met name ingaan op de lastige  bereikbaarheid van jongeren met een beperking. We hopen hiermee op korte termijn meer zicht te  krijgen op de omvang van de doelgroep en hoe deze het beste te bereiken

Vraag 4

Wat heeft de gemeente Tilburg gedaan om het bestaan bekend te maken van een studietoeslag voor studenten met een beperking en op welke wijze deze aan te vragen? Is het aantal aanvragen en toegekende studietoeslagen de laatste jaren toegenomen? Graag onderbouwd met cijfers.

Antwoord 4

Vanaf de start van de individuele studietoeslag hebben we in Tilburg informatie gedeeld hierover met  MBO, HBO en WO. Ook bij de start van dit schooljaar hebben we deze contacten weer aangehaald om  alle studenten zo goed mogelijk voor te (laten) lichten over de studietoeslag. Onze arbeidsdeskundigen  die participeren op de VSO/PRO scholen in Tilburg hebben de informatie over de studietoeslag ook altijd  bij zich om deze jongeren bij een doorgaande leerlijn naar MBO goed te kunnen informeren. Dit doen ze  met de flyer die gedeeld is met het onderwijs in Tilburg (breed). En we hebben contact met het  Expertisecentrum inclusief onderwijs en ook daarmee hebben we onze informatie gedeeld. Zoals  aangegeven onder vraag 3 zijn we bezig met het fieldlab, maar dat is gericht op vergroting van het  bereik in de toekomst.

Ontwikkeling aanvragen en toekenningen vanaf 2017:

jaar aantal aanvragen aantal toekenningen toeken%

2017 50 26 52,00%

2018 54 31 57,41%

2019 65 42 64,62%

2020 159 121 76,10%

t/m sept 2021 112 78 69,64%

Vraag 5

Ziet de gemeente Tilburg kansen om, eventueel samen met andere studentensteden, in gesprek te gaan met DUO om de regeling bekender te maken en daarmee te voorkomen dat studenten die hier aanspraak op hebben zich in de schulden moeten steken door te gaan lenen? Zijn er mogelijkheden om de regeling achteraf uit te keren aan studenten die hier recht op hebben?

Antwoord 5

DUO verwijst in hun algemene informatie de doelgroep van de individuele studietoeslag al naar hun  gemeente voor het aanvragen hiervan. Uiteraard kunnen we contact leggen met DUO om dit

prominenter bekend te maken, maar ook DUO heeft geen gegevens over de beperkingen die studenten  mogelijk hebben (en dat mag ook niet in verband met privacyrichtlijnen: de AVG).  Ons inziens is het belangrijk om de regeling zo snel mogelijk landelijk eenduidig te maken. Dan kan DUO  ook betere informatie verstrekken op de website. Het wetsvoorstel dat hiervoor klaar ligt is  controversieel verklaard maar is ook anders dan de eerder voorgestelde € 300,00 per maand voor  iedereen. Onderstaande tabel is opgenomen in het wetsvoorstel:

leeftijd % wettelijk minimum loon netto bedrag per maand

21 jaar en ouder 100% € 300

20 80% € 240

19 60% € 180

18 50% € 150

Ook bij de uitvoering van de individuele studietoeslag wordt maatwerk geleverd. Als het recht met  terugwerkende kracht kan worden beoordeeld en er is een goede reden waarom de student niet eerder  heeft aangevraagd, dan kan de regeling ook achteraf nog worden toegekend.

Vraag 6

Is het college bereid om alle rechthebbende studenten (thuis- en uitwonend en leeftijdsonafhankelijk) met ingang van dit studiejaar een bedrag van 300 euro per maand te geven zoals de gemeenten Rotterdam en Utrecht dat doen?

Antwoord 6

Voor nu vinden wij het niet wenselijk om studenten voor de korte termijn een hogere ondersteuning te  geven, als op voorhand al duidelijk is dat we dit op korte termijn voor de jongere studenten weer terug  zullen moeten draaien. We houden de voortgang van de wetswijziging nauwlettend in de gaten, mocht

deze nu toch langer gaan duren dan voorzien dan zullen we met terugwerkende kracht voor dit  schooljaar aanpassing zeker overwegen. En we vragen landelijk aandacht voor het zo snel mogelijk  eenduidig maken van de regeling.

GroenLinks is trots dat de eerder ingediende motie heeft geleid tot het bekender worden van de regeling rondom het aanvragen van een individuele studententoeslag. Onderwijsinstellingen zijn hierdoor op de hoogte van de regeling, waardoor deze ook meer aangevraagd kan worden voor degenen die hier recht op hebben.
Ook zijn we tevreden met de gemeente die het gesprek blijft aangaan met DUO en het Rijk, rondom het kortsluiten van een meer eenduidige regeling. Op naar een Nederland waarbij het recht op onderwijs door iedereen kan en mag gevierd worden.