Klimaatverandering

Deze stap is noodzakelijk om bij te dragen aan de forse versnelling die nodig is om klimaatverandering tegen te gaan, zegt Corien Wortmann, bestuursvoorzitter van ABP in het NOS Radio 1 Journaal. "We hebben in de afgelopen periode veel gesproken met groepen deelnemers, werkgevers, wetenschappers. We ervaren veel draagvlak om deze stap nu te zetten." Dit besluit zal geen gevolgen hebben voor het langjarig rendement, zegt het fonds.

Eind vorig jaar had ABP ruim 15 miljard euro belegd in producenten van fossiele brandstoffen. Dat is 3 procent van het totale belegd vermogen. Het gaat om kolenbedrijven en om olie- en gasgiganten als Shell, BP, ExxonMobil en Gazprom. De waarde van het aandelenbelang in Shell was halverwege dit jaar zo'n 431 miljoen euro.

Het eerste grote pensioenfonds in Nederland dat afstand deed van alle fossiele beleggingen was vorige maand PME, voor de metaal- en technologische industrie.

Het volledige artikel lees je hier

Groenlinks Team Foto

DOE MEE MET ONZE BEWEGING

Onze campagnes zijn gebouwd op een simpel idee: Nederland verander je niet alleen. Daarom bouwen we samen aan een beweging van duizenden vrijwilligers. Om langs te gaan in elke wijk, buurt en straat. Onze beweging heeft mensen zoals jij nodig. Samen veranderen we Nederland.