Tilburg scoort slecht als studentenkamerstad. Dat blijkt uit een rapport van o.a. de Landelijke Studentenvakbond. Onze stad bungelt helemaal onderaan het lijstje, na Maastricht, Amsterdam, Nijmegen, Groningen, Utrecht, Enschede, Delft, Den Haag, Rotterdam, Leiden, Eindhoven en Wageningen.

Studentencamping
Het ‘Juryrapport Beste Studentenkamerstad 2019’ licht de oorzaken van deze slechte score toe. Natuurlijk noemt het rapport de problematiek met de studentencamping voor internationale studenten. Door de snelle groei van het aantal internationale studenten staat de gemeente voor een groot huisvestingsvraagstuk.

Groot marktsegment
Ook benoemt het rapport dat Tilburg geen eigen corporatie heeft voor studentenhuisvesting. Weliswaar bieden WonenBreburg en SSH gezamenlijk ruim 2.000 studentenwoningen aan, maar dan blijft een relatief groot marktsegment over. De oplossing van het huisvestingsvraagstuk ligt hierdoor grotendeels bij de markt. Dat zet de betaalbaarheid van studentenhuisvesting in Tilburg onder druk, aldus nog steeds het juryrapport.

Complimenten
Het rapport complimenteert Tilburg ook over het ontstane debat rond studentenhuisvesting en het convenant hierover, hoewel dit voor 2019 te laat kwam. Ook de informatievoorziening voor verhuurders krijgt een pluim. De informatievoorziening richting studenten kan nog beter.

Ondersteuning en begeleiding aan woningzoekenden
Dan nog een gerelateerd onderwerp, los van het rapport. Ook ervaren (internationale) studenten steeds meer problemen met betrekking tot diverse aspecten van huisvesting. Het gaat hierbij om reële huurprijzen, rechtszekerheid van huurcontracten, de weigering tot het vinden van een kamer (‘’Dutch Only’’) en de kwaliteit van kamers. In Eindhoven heeft de gemeente besloten om een proef te draaien. Een jaar lang is er een website en een ‘loket’ waar studenten geholpen worden met vragen en mogelijke problemen waar zij tegenaan lopen.

GroenLinks gunt iedere student in Tilburg een betaalbare woning. Daarom schrikken wij van dit rapport. We zien graag dat het college dit rapport serieus neemt en aanvullende maatregelen neemt om studenten fatsoenlijke huisvesting te bieden in onze stad. Het gaat immers om ruim 12% van onze Tilburgse bevolking.

Hierom stellen Bas van Weegberg en Dwayne Heuvelmans de volgende vragen aan het college;

• Deelt het college de conclusie en toelichting van het ‘Juryrapport Beste Studentenkamerstad 2019’?

• Welke aanvullende maatregelen is het college van plan te nemen voor de beschikbaarheid van studentenwoningen?

• Welke mogelijkheden ziet het college om de betaalbaarheid van studentenhuisvesting in Tilburg te bevorderen?

• Heeft het college het vertrouwen dat de toestanden met internationale studenten op de studentencamping dit jaar voorkomen worden?

• Is het college bereid een aparte informatievoorziening over huisvesting op te zetten gericht op (aankomende) studenten?

• Is het college bereid om een verkenning te doen naar het instellen van een huurteam voor studenten, eventueel in samenwerking met de kennisinstellingen van de stad?