Het masterplan Wijkevoort werd in 2018 aan de Raad voorgelegd en bijna unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Het gaat om een werklandschap omdat het percentage uitgeefbare grond (36 hectare) relatief laag is en de hoeveelheid groen relatief hóóg. Er wordt in totaal meer dan 20 hectare nieuwe natuur aangelegd. Een deel van de natuurwaarden die het gebied al kent blijven behouden (Wijkermeer, Wijkerbos, Hultenseweg met laanbeplanting, weg Wijkevoort met laanbepanting, monumentale bomen). In totaal wordt er 40 ha natuur heringericht.

Zoals in het raadsvoorstel bestemmingsplan Wijkevoort staat aangegeven:
“ Werklandschap Wijkevoort brengt ondernemingen samen die de ambitie hebben om te werken aan het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, circulaire economie en het slimmer maken en verduurzamen van hun bedrijfsprocessen”. “De ontwikkeling van een dergelijke innovatiecampus vereist volharding en doorzettingskracht. Daarom wordt een onafhankelijke adviescommissie en een Kwaliteitsteam opgericht en kan bijstelling van het kader in de vorm van de ontwikkelleidraad uitsluitend op raadsniveau plaatsvinden.”

Er wordt een adviescommissie aangesteld om de gemeente te adviseren over de economische en maatschappelijke meerwaarde van een bedrijf alvorens er een besluit wordt genomen of een bedrijf zich mag vestigen. Er wordt ook getoetst op innovatie, samenwerking, kennisontwikkeling en welzijn,  slimme mobiliteit en duurzaam transport.

Vervolgens toetst een kwaliteitsteam  het gebiedplan en kavelplan. Het kavel moet de volgende onderdelen bevatten:

• waterhuishoudingsplan
  • energieplan
  • klimaatplan
  • natuurinclusief-plan
  • landschapsplan: kavel en gebouw
  • circulair-plan
  • mobiliteitsplan/ parkeren en aan- en afvoer

Het kavelplan moet hierbij voldoen uit de voorwaarden van de Ontwikkelleidraad (hoofdstuk 6, pagina 30 en verder). Het kwaliteitsteam krijgt een onafhankelijk voorzitter, en bevat de volgende expertises:

• Maatschappelijke expertise
  • Klimaat/Hydrologie
  • Stedenbouw
  • Energie
  • Landschapsarchitectuur
  • Verkeer
  • Ecologie
  • Circulariteit
  • Gezondheid

Enkel bedrijven die de toets van de adviescommissie én het kwaliteitsteam doorstaan, op basis van de voorwaarden uit de Ontwikkelleidraad, kunnen zich vestigen in het werklandschap.

Waarom heeft GroenLinks ingestemd met het bestemmingsplan?
Het gaat ontegenzeggelijk om een grote ontwikkeling met forse impact op het landschap en omgeving. In de Tilburgse politieke arena is echter de vraag niet óf er een nieuw bedrijventerrein komt, maar op welke plek. In die context beoordelen we Wijkevoort. Er is geen politiek draagvlak om nooit meer ergens nieuwe bedrijvigheid op nieuwe locaties toe te staan, omdat er, in tegenstelling tot het verleden, inmiddels geen ruimte meer is op bestaande bedrijventerreinen. Houden we Wijkevoort tegen, dan komt het gebied Zwaluwenbunders terug op tafel. Of het MOB-complex aan de Ypelaerweg, zoals tijdens de debatten meermaals als alternatief is aangedragen. En ook daar zijn er omwonenden en wijkraden die dat terecht liever niet willen.

GroenLinks heeft sinds het bijna unanieme raadsbesluit in 2018 om Wijkevoort te ontwikkelen daarom álles op álles gezet om 2 zaken goed te regelen:

1. Dat het bij één bedrijventerrein zou blijven op de meest geschikte plek binnen de stadsgrenzen. Want ja,  ook voor Zwaluwenbunders (gebied boven Tilburg Noord)  lagen er concrete en vergevorderde plannen om dit gebied tot bedrijventerrein te ontwikkelen. Dat gaat nu niet gebeuren. Sterker nog, Zwaluwenbunders wordt dankzij GroenLinks betrokken bij de natuurontwikkeling in landschapspark Pauwels.

"Zwaluwenbunders achten we niet  geschikt voor een bedrijventerrein omdat het een sprong buiten de Tangent (N261) betekent op een geïsoleerde plek, zonder natuurlijke grenzen voor toekomstige uitbreiding. Ook ligt het gebied boven Tilburg-Noord dat al de nodige uitdagingen kent, en is de potentie voor natuurontwikkeling hoog."

2. Dat die éne plek waar wél ruimte voor bedrijvigheid is voorzien, namelijk het agrarisch gebied Wijkevoort aan de zuidwestkant van Tilburg, er énkel komt  met hoge ambities en voorwaarden aan duurzaamheid, een zo groen mogelijke inpassing, en toegevoegde waarde voor de werkgelegenheid. Hier heeft GroenLinks maximale regie op uitgeoefend.

Sinds 2018 zijn er een hoop wijzigingen aan de plannen gedaan en heeft GroenLinks voorstellen gedaan voor verbetering. Een groot deel van die voorstellen voor verbetering is tot stand gekomen met dank aan de vele insprekers, zienswijzen, en persoonlijke berichten van omwonenden met aandachtspunten. Een deel van hen heeft zich ondanks de weerstand tegen de plannen enorm ingezet om de plannen beter te maken. In een aantal van onderstaande voorstellen zijn deze suggesties voor verbetering opgenomen.

2018

• Een voorstel om een planteam op te richten zodat omwonenden en andere betrokken partijen actief konden meedenken over de ontwikkeling van Wijkevoort.

2020:

• Voorstel ‘ Zwaluwenbunders definitief afschrijven’
    In het raadsvoorstel “toekomstbestendige werklocaties”  is op verzoek van GroenLinks Zwaluwenbunders definitief afgeschreven als locatie voor bedrijvigheid, waarbij de boekwaarde van 18 mln. is afgewaardeerd.

• Voorstel versnellen aanleg groene zones’
    Dit betreft een aanpassing (amendement) op hetzelfde raadsvoorstel om, vooruitlopend op het onherroepelijk bestemmingsplan,  de groene zones die het werklandschap gaan afschermen van het zicht zoveel als mogelijk aanleggen, inclusief de robuuste beekdalen van 50 m breed en zone Burg. Letschertweg, het waterpark Wijckermeer en het compensatiegebied voor steenuil/kerkuil.

• Voorstel ‘Investeringsfonds Klein Tilburg’
    Met dit voorstel is een bedrag van minimaal 500.000 euro tot een maximum van 2,5 miljoen euro gereserveerd voor de uitwerking van de Stadsbos013 ambities in het gebied ‘Klein Tilburg’ en de eventuele aanvullende wensen vanuit de omgeving voor landschaps- en biodiversiteitsversterking en aantrekkelijke ontsluiting van het gebied.

• Voorstel ‘ Actieprogramma onderwijs en arbeidsmarkt Wijkevoort’
    Dit voorstel betreft een actieprogramma om arbeidsvraag en aanbod in balans te brengen en de verdere ontwikkeling van Wijkevoort rekening te houden met de wens om faciliteiten voor opleiding, omscholing en/of onderzoek te laten landen op de campus.

• Voorstel ‘Breeam Outstanding op gebiedsniveau’
    Met dit voorstel wordt gestreefd naar het behalen van het hoogst haalbare duurzaamheidcertificaat (BREEAM Outstanding) voor het gehele gebied, waarbij BREEAM Excellent de ondergrens is. Dit duurzaamheidsvoorwaarden waren enkel nog geregeld voor de gebouwen en gelden met dit voorstel voor het gehele gebied. Het gaat dan om zaken als waterhuishouding, energie, gezondheid, afval, mobiliteit, inrichting gebied enz.

2021

• Voorstel ‘ extra stikstofmaatregelen zodat uitstoot om omliggend Natura-2000 gebied werkelijk per saldo op 0 uitkomt.
    Naar aanleiding van kritische vragen van o.a. GroenLinks over de stikstofmaatregelen is in het raadsvoorstel een opdracht aan het college toegevoegd om extra te compenseren voor stikstof door ofwel minder stikstof te produceren als gevolg van de ontwikkeling van Wijkevoort ofwel stikstof weg te nemen door de aankoop van een agrarisch bedrijf met stikstofrechten in de regio. Hier wordt een bedrag van maximaal € 1,5 miljoen voor uitgetrokken.

• Voorstel ‘ groene inpassing Wijkevoort’
    De gevels van gebouwen grenzend aan het buitengebied Zuid-West / Klein Tilburg krijgen een natuurlijke uitstraling, waarbij het volledige geveloppervlak (100%) een met planten (of andere ecologisch rijke vegetatie) bedekte façade heeft waarbij de vorm van een terp/ aardwal/ aflopen groen dak(park) het uitgangspunt is.

• Voorstel ‘ monumentale bomen behouden’
    De 21  monumentale bomen die onterecht niet op de gemeentelijke monumentale bomenlijst stonden, zijn daar nu wel opgenomen waardoor ze behouden blijven en ingepast worden in het plangebied. Dit is aan het raadsvoorstel toegevoegd.

• Voorstel ‘ondergrens gemeentelijke regie ontwikkelmodel’
    ‘ De regie die erfpacht biedt op de ontwikkeling is de ondergrens voor de verdere uitwerking. Daarmee wordt particulier (of privaat) eigendom niet uitgesloten.’
    Met dit voorstel heeft de raad een ondergrens meegegeven voor de verdere ontwikkeling van het werklandschap, waarbij er voldoende gemeentelijke regie blijft om alle ambities uit de ‘ Ontwikkelleidraad’ (groen, duurzaam, zinvolle werkgelegenheid) ook op de langere termijn te borgen.

• Voorstel ‘ raad in positie in de 2e fase’
    Samen met de SP hebben we een voorstel gedaan waardoor ontwikkelingen voor de 2e fase eerst worden voorgelegd aan de raad, en er opnieuw een integrale afweging gemaakt kan worden over verdere ontwikkeling.

tekst loopt door onder de foto

Wijkevoort vooraanzicht

GroenLinks blijft zich inzetten voor landschaps- en natuurontwikkeling.
Met de stadsnatuurkaart 2040 in de hand willen we gestaag blijven doorgaan met het verbinden van het groen om de stad met het groen in de stad, de aanleg van nieuwe natuur en de aanleg van ecologische verbindingszones tussen natuurgebieden.  Met alle onlangs gerealiseerde plannen en plannen in de nabije toekomst wordt er maar liefst 225 hectare nieuwe natuur aangelegd in onze stadsregionale parken Stadsbos 013, Moerenburg-Koningshoeven, en landschapspark Pauwels. In navolging van Moerenburg is het in ontwikkeling zijnde waterlandschap in landschapspark Pauwels een prachtig voorbeeld hoe het overtollig water uit de stad kan worden ingezet om verdroging in het buitengebied tegen te gaan, en een (bio)divers landschap te creëren waar water, beleving, wandelen en fietsen en versterking van de ecologie in samenhang een plek krijgen. Ook het gebied Zwaluwenbunders wordt bij die natuurontwikkeling betrokken.

Tot slot
GroenLinks heeft een lange staat van dienst in het gemeentebestuur. Daar zijn we trots op, omdat we hierdoor veel van onze sociale en groene doelen hebben kunnen bereiken. Besturen is dan ook geen doel op zich, wat we inhoudelijk samen met onze inwoners kunnen bereiken staat bij GroenLinks altijd voorop. Deelnemen aan het gemeentebestuur betekent uiteraard voeling houden met de eigen achterban, maar ook samenwerken met andere partijen. Samenwerken betekent ook dat we nooit 100% van ons verkiezingsprogramma gerealiseerd kunnen krijgen en moeten accepteren dat  andere partijen er andere ideeën op na houden hoe dat mooie Tilburg te bereiken. Soms zitten daar ook ideeën tussen waar GroenLinks minder enthousiast van wordt. Dat is het eerlijke verhaal, waarbij we als GroenLinks steeds het totaalplaatje voor ogen houden. We zijn dan ook enorm trots op wat we bereikt hebben de afgelopen periode om Tilburg een flink stuk mooier, socialer, duurzamer en eerlijker te kunnen maken.

Wil je meer weten over Wijkevoort, lees dan ook:

Heb je vragen over dit onderwerp? Laat het ons weten via: fractiemedewerker@gmail.com