Om het voorstel door te raad te loodsen is het na de informatie- en debatbijeenkomst nog gewijzigd. Zo geldt er niet meteen een algeheel verbod, maar middels een stappenplan worden reclames voor producten en diensten die ons klimaat- en gezondheidsbeleid ondermijnen ‘uitgefaseerd’. Zo zal nu eerst het gesprek de exploitant worden aangegaan en als dit onvoldoende effect sorteert wordt er alsnog een wijziging van de algemene plaatselijke verordening (APV) voorbereid en aan de raad voorgelegd. GroenLinks-raadslid Nicky van Wanrooij hierover: “Een echte idealist moet soms pragmatisch zijn. Ik ben heel trots op het bereikte resultaat, waarmee we de eerste stad onder de rivieren zijn die dit wil regelen en wie weet straks zelfs de eerste gemeente van Nederland worden die het daadwerkelijk lukt.”

Met het initiatiefvoorstel wordt gepoogd een social tipping point (kantelpunt) te bereiken om klimaatbewustzijn aan te wakkeren. Aan de ene kant geeft de gemeente geld uit aan gezondheidscampagnes en duurzaamheidsdoelen, en aan de andere kant verdient de gemeente meer dan een miljoen euro per jaar aan reclames. “Reclames beïnvloeden wel degelijk het gedrag van mensen”, sprak Nicky in de raad. “Reclames informeren mensen niet enkel over nieuwe opties op de markt, maar ze zijn gericht op de lange termijn, op het creëren van nieuwe behoeften en het beïnvloeden van voorkeuren. De reclame-industrie maakt hierbij gebruik van zowel duidelijk zichtbare als subtiele, verborgen beïnvloedingstechnieken. Deze technieken leiden uiteindelijk wel tot extra CO2-consumptie, ze normaliseren niet-duurzaam gedrag.”

Dat laatste wordt nu dus een halt toegeroepen, met steun van PvdA, Partij voor de Dieren, SP, ONS Tilburg, VoorTilburg en D66 is het voorstel aangenomen.