Maandag 24 februari maakte minister Schultz- van Haegen bekend dat de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie en op de A10-west bij Amsterdam per eind maart teruggaat naar 80 kilometer per uur. Op dit moment kan op die wegen nog 100 kilometer per uur worden gereden, maar de rechter had bezwaren en bepaalde dat de minister haar besluit moet heroverwegen. Volgens de rechtbank is er te weinig rekening gehouden met omwonenden, die zich beklagen over lawaai en luchtvervuiling.

Ook in Tilburg zou de luchtkwaliteit sterk verbeteren wanneer op de A58 langzamer gereden wordt. GroenLinks stelt daarom vragen aan het college.

Uit de proeven die zijn gehouden, is gebleken dat de luchtkwaliteit op de A58 en de wijken er omheen spectaculair verbeterde als de snelheid verlaagd wordt naar 80 km p/u. Door onderzoek van Fernand Palmen, voormalig longarts aan het Elisabeth Ziekenhuis, weten we dat de luchtkwaliteit in Tilburg erg slecht is en dat dat ten koste gaat van de gezondheid van onze burgers. De luchtkwaliteit in Tilburg is zo slecht dat mensen zelfs eerder sterven. Op sommige zaken w.b.t. luchtkwaliteit hebben we weinig invloed. Op de belangrijkste oorzaak van slechte lucht, het verkeer, hebben we wèl invloed. Met de te hoge snelheid op de A58 wordt willens en wetens de gezondheid van Tilburgers aangetast en sterven ze sneller. 

GroenLinks heeft daarom de volgende vragen:

  1. Kunt u garanderen dat er bij het besluit door de minister om de snelheid op de A58 te verhogen, voldoende rekening is gehouden met de omwonenden?
  2. Kunt u garanderen dat er bij het vaststellen van de snelheid op de A58 ook op de juiste manier is gemeten en dat daar geen fouten zijn gemaakt?
  3. Kunt u garanderen dat er bij het besluit door de minister om de snelheid op de A58 te verhogen, voldoende rekening is gehouden met de aanwezigheid van het St. Elisabethziekenhuis ?
  4. Wetende dat de te hoge snelheid zo'n enorme invloed heeft op de gezondheid van Tilburgers, bent u bereid de Minister hier op aan te spreken en dus nadrukkelijk aan te dringen op ook een permanente (danwel situationele) snelheidsverlaging op de A58, althans op de weggedeelte tussen afrit 10 en de Blaak?