De komende maanden denken we als gemeente na over een nieuw model rondom arbeidsparticipatie en de verdere doorontwikkeling van de Participatiewet. De uitgelezen kans om in brede zin na te denken hoe we verschillende groepen Tilburgers duurzaam kunnen laten participeren!

De komende jaren kunnen we impact realiseren door het (verder) vergroten van de arbeidsparticipatie van vele groepen Tilburgers. Iedereen moet mee kunnen doen en mee doen moet daarbij lonend zijn. Belangrijke uitgangspunten waarvan GroenLinks verwacht dat deze landen in de nieuwe kadernota arbeidsparticipatie.

Echter laat de praktijk zien dat met de invoering van de Participatiewet onvoldoende mensen mogelijkheden vinden om aan de slag te kunnen gaan. Na een werkbezoek aan de Diamantgroep bleek ook dat bij deze sociale werkvoorziening er onvoldoende mensen instromen in de voorziening beschut werk. Terwijl er wel voldoende werk voorhanden is, waarvoor werknemers worden gezocht. Redenen hiervoor lijken te liggen in het feit dat niet iedereen een indicatie voor beschut werk krijgt van het UWV, het feit dat inwoners onvoldoende weten dat deze route open staat in de zoektocht naar (beschut) werk dan wel de ontwikkeling dat gemeenten deze groep onvoldoende weet te begeleiden richting een beschutte werkplek[1].

Ook wanneer deze personen werkzaam zijn op een beschutte werkplek is de nodige zorg en aandacht gewenst. Werknemers van de sociale werkvoorziening hebben niet altijd de mogelijkheid om een volledige werkweek te werken, waardoor deze groep een grotere kans heeft om in armoede te leven, terwijl men toch werkt. GroenLinks hecht er waarde aan dat in de nieuwe kadernota’s voor arbeidsparticipatie en bestaanszekerheid specifiek aandacht komt voor deze groepen in onze Tilburgse samenleving.

Daarnaast onderscheiden we binnen de Participatiewet de zogenoemde groep niet-uitkeringsgerechtigden (NUG’gers), personen die veelal buiten alle regelingen vallen[2] en waarvoor vaak onvoldoende aandacht is. Hierbij gaat het vaak om jonggehandicapte niet-uitkeringsgerechtigden die voorheen een beroep konden doen op de Wajong, overige niet-uitkeringsgerechtigden (oudere herintreders op de arbeidsmarkt)[3] maar ook spookjongeren kunnen tot deze doelgroep behoren[4]. In tijden waarin het economisch goed gaat en er veel openstaande vacatures zijn vindt GroenLinks het belangrijk dat de gemeente Tilburg zo veel mogelijk inspanningen levert om ook deze groep inwoners duurzaam aan de slag te krijgen. Zo creëren we impact voor een gezond en gelukkig Tilburg.

Hierover heeft Dwayne Heuvelmans namens de fractie van GroenLinks vragen gesteld aan het College. Voor de vragen, zie de bijlage onderaan deze pagina.

[1]https://www.trouw.nl/samenleving/arbeidsbeperkten-ondernemen-steeds-vaker-zelf-actie-op-zoek-naar-werkplek~a86f6a58/

[2]https://www.ensie.nl/cbs/niet-uitkeringsgerechtigde

[3]https://www.stimulansz.nl/wat-doet-uw-gemeente-voor-niet-uitkeringsgerechtigden/

[4]https://www.sociaalweb.nl/blogs/spookjongeren-in-nederland-een-overzicht