“ Demonstreren is een grondrecht ”

Tijdens en na de demonstratie hebben ons berichten bereikt over het voortraject in de organisatie van deze demonstratie. Deze mocht aanvankelijk niet doorgaan, maar uiteindelijk wel na (de vooraankondiging van) een juridische procedure. Uiteindelijk mocht de demonstratie plaats vinden in de Muzentuin en aanvullend stadspark Oude Dijk.

Demonsteren is een grondrecht. Dat vindt ook de nationaal ombudsman die gemeenten oproept om zich tot het uiterste in te spannen om demonstraties te faciliteren en te beschermen zodat burgers in vrijheid hun mening kunnen laten horen. Elke andere houding van de overheid doet afbreuk aan de kern van het demonstratierecht.

De fracties van GroenLinks, SP en PvdA vinden dat we het demonstratierecht moeten waarborgen in Tilburg. We zijn benieuwd hoe het stadsbestuur hier tegen aan kijkt en vragen om tekst en uitleg onder andere naar aanleiding van de situatie afgelopen zaterdag. We hebben hiertoe de volgende vragen:

1.           Wat waren de redenen om de demonstratie aanvankelijk niet door te willen laten gaan?

2.           Waarom heeft het stadsbestuur de demonstratie verplaatst naar de Muzentuin en park Oude Dijk?

3.           Zijn er huisbezoeken geweest bij Tilburgers die aangegeven hadden aanwezig te zijn bij de demonstratie? Waarom maakt u hier gebruik van een dusdanig ingrijpend middel?

4.           Is het demonstratierecht in Tilburg voldoende gewaarborgd? Waar baseert u dat op? Erkent u ook de problemen die initiatiefnemers ervaren van onlangs georganiseerde demonstraties (BLM, Woningnood)?

5.           Welke maatregelen is het college bereid te nemen om steviger te waarborgen dat Tilburgers een demonstratie kunnen organiseren? Bent u bereid om onder andere met de organisatoren van Woningnood in gesprek te gaan om te bekijken hoe de medewerking aan een demonstratie nog beter kan worden ingezet?

GROENLINKS TELEFOON

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!

Wil je op de hoogte blijven van het laatste GroenLinks nieuws? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!